akku vs buffer

Jeg forsøger at finde ud af, om jeg skal have buffertank på mit mye pillefyr. Det skal varme ca 100m2 gulvvarme og 50m2 med radiatorer samt en vvb.
Det er ærgerligt, at der er så meget forvirring om buffer vs akku. Rigtigt mange steder skriver folk, at det er det samme. Som jeg forstår det, er en akkumuleringstank en tank, hvor man kan varme vandet op til eks 95grader og derfor bruger en ladepumpe, der sikrer en konstant fremløbstemperatur til strengen på eks 60 el 70grader. En buffertank er derimod en stor isoleret tank, der sidder direkte på strengen altså nærmest en stor isoleret radiator, som altså har samme temperatur, som resten af fremløbsstrengen, og "bare" sørger for at den samlede vandmængde er større, så der bliver lidt længere mellem start stop på fyret.
1) er det ikke rigtigt?
2) villedet ikke være udmærket med en lille buffertank på sådan et anlæg? (pillefyret er fra vvs-eksperten og har 47l i kedlen.

tak! mvh
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Buffer og Akku tank kan sikkert godt defineres som du beskriver. De er beregnet til halm og fast brændsel fyr og lignende hvor man knalder en ordentlig gang varme af 1 - 2 gange i døgnet og derefter lader det gå ud. Den store gang varme er for at få luft nok til en ordentlig forbrænding.
Men det hører ikke sammen med moderne pillefyr. De styres automatisk  fuldstændig efter varmebehov, tænder sikkert selv o.s.v.
Virkemåde kan på mange områder sammenlignes med gas og oliefyr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja moderne velfungerende pillefyr modulere op og ned efter varmebehovet, så en aku/buffertank er spild af penge og energi. Nogle slave-pillefyr kan så desværre ikke modulere langt nok ned, så de er nødt til oldnordisk at pausefyre. F.eks. har VVS-Ekspertens Blå Bio Max kun et arbejdsområde på mellem 3,4 - 12,8 kw, hvilket betyder at fyret stopper hvis varmebehovet er mindre end 3,4 kw. 
Efter min mening er det ik så enkelt. For at du kan ha glæde af en buffertank kræver det, så vidt jeg kan se, at du har 2 pumper og to kredsløb. En pumpe til keddelshunten og en til en anlægsshunt. Og så får do osse en tredie ti gulvshunten. Fordi du kan ikke anvende vandet i bufferen uden at pumpen køre vandet rundt. Jeg tænker at det er et biomax du køber. På denne årstid er det ik noget problem. di fyr vil nok køre over de 20% som det er sat til. men når du kommer til overgangperioderne så vil fyret stoppe og da anlægsshunten er sat til 60gr vil pumpen meget hurtigt  enten stoppe ( der gør den på mit) eller bare pumpe vandet rundt i keddelkredsen. Derfor skal du ha en anden kreds til anlægget. Det kan i øvrigt være en ok ide da du så kan køre med en lavere fremløbstemp end de 60gr som er min på kedlen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis