Rulle-/rebeforstag

Hej og tak for at må være med her.
Hvad er løsningen for at skøde genuaen bedst når den er rebet. Et forslag går ud på at forlænge skødeskinnen. En forkortning af agterliget er forslået af sejlmageren.
Er der nogen der har erfaring hermed

Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit spørgsmål er altså om båden skal tilpasses sejlet eller om sejlet skal tilpasses båden.
Jeg ville nok følge sejlmagerens forslag. Hvis reduktionen af sejlarealet kun er en smule nederst i sejlet, har det næppe nævneværdig betydning.
Fra midt på skødeskinnen til skødbarmen skal skødet have en retning, der er vinkelret på forstaget. Du vil så stadig kunne justere skødepunktet frem eller tilbage på skødeskinnen.

Finnband
Tak for dit svar. På sejlplanen trækker jeg en streg gennem punktet midt på skødeskinnen og til vinkelret på forstaget.
Når genuaen er rullet halvt ind skal skødebarmen ramme den streg. Der skal så sættes mærker af på furlerlinen som passer med mærker på skødeskinnen. Det bliver et underlig der der ligger et pænt stykke over, men så går det også bedre fri af søgelænderet.  Jeg håber det lyder rigtigt.

Peter
Med skødet vinkelret på forstaget er dets vinkel til skødeskinnen konstant, uanset hvor meget eller lidt du ruller ud.
Om "et pænt stykke over" måske er for meget, må du bedst afklare med sejlmageren. Et rullesejl er altid i en eller anden grad et kompromis. Til gengæld er det nemt og sikkert.
Almindeligvis  syr man 2 - 3 "rebe-mærker" på lige over sejlets underlig. De er vist umiddelbart nemmere at se end mærker på linen.


Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis