Afkortning af kobberrør

Hej,

jeg har en radiator jeg gerne vil udskifte til en lavere model, da jeg skal sætte et langt skrivebord op. Der skal så laves en udskæring og sættes en rist i så varmen fra radiatoren kan komme godt op.
Den nye radiator kræver dog at varmerøret der er af kobber afkortes. Hvad skal jeg gøre for at få en ny tilslutning til ventilen på endestykket? Varmerøret er 15mm så jeg har efter noget søgen fundet følgende produkt:
https://topvvs.dk/kompressions-fittings/13859-overg-1-2-10-mm-m-np-forkromet-8711985056761.html

Kan det bruges? Vil det holde tæt osv.?
Og følgespørgsmål, jeg har tænkt mig at udskifte til et andet fabrikat/model, er det standard dimensioner på radiatorer så der ikke bliver større problemer med de eksisterende rør? Og slutteligt, bør jeg udskifte ventilen når jeg alligevel er igang?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit link virker ikke.
kompressionsfitting er det denne du mener? Den er ved korrekt montage tæt. Tilslutningen er normalt ½", så det er rimelig standard. Højde og længde på radiatorer afhænger af radiatorens ydelse.
Ventilen ser ud til at være en termostatventil, så den kan du bare beholde.

fase
Men hvis radiatoren skal sidde under en plade ville jeg skifte ventilen til en med fjernføler.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Altid godt med et ikke brugbart link    Men tak for svar begge to.
Her er den jeg kiggede på:
https://topvvs.dk/kompressions-fittings/13731-overg-1-2-15-mm-m-np-5055150510881.html

Den du har linket til kan jeg ikke helt se hvordan fungerer, men er det samme funktion som ovenstående.

Jeg kommer som sagt til at lave et hul hvor jeg sætter ventilationsrist i over radiatoren, så selvom jeg godt kan se at temperaturen der bliver målt af termostaten måske ikke bliver helt toneangivende for rummet, så er jeg ikke stor fan af de der fjernfølere med den lange "tråd" og lille boks, synes altid det ser rimelig hjemmestrikket ud..... Men du har måske et forslag til et pænere design (digital trådløst ville være optimalt :) ).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis