Radiator ophæng klikker, kan det fixes uden at afmontere den??

Hej LDS,

Så er der endelig kommet styr på varmen, men min ene radiator laver en lyd når den bliver varm. En irriterende klik/pling lyd et par gange i minuttet, som om en lille nisse giver den et lille smølfespark. Jeg tror det er termiske friktion i ophænget (hvor der er metal mod metal så vidt jeg kan se), da rørene ned til gulvet er frie. Det er selvfølgelig radiatoren i soveværelset der har problemet, hvorfor det er ret irriterende. Der er ikke luft i radiatoren.

Man kan fixe det ved at dræne anlægget og afmontere hele radiatoren og putte noget gummi/plastik mellem radiator og ophænget (har jeg hørt), men er der nogen der ved, om man kan slippe for al det? Kan man løfte radiatoren et par mm/cm med en donkraft nedefra eller noget og så snige materialet derind i stedet? Findes der en hurtigere og lettere men stadig ufarlig løsning??

Jeg har heller aldrig afmonteret en radiator før, er det 'bare' at skrue de der bolte (unioner?) af i hver side og så løfte af og på? Og så selvfølgelig udlufte efter vand er kommet på anlægget igen.

Tak for hjælpen og god jul!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om du kan løfte radiatoren lidt uden at afmontere den kommer helt an på forholdene. I et almindeligt ældre parcelhus sidder rørene normalt ret frit, så her vil det kunne lade sig gøre. Jeg vil anbefale en træklods og et brædt (vægtstangsprincippet) til at løfte radiatoren.

Afmontering af radiatoren er ikke så omfattende ud over aftapning og påfyldning af vand. Det er unionerne ved radiatortilslutningerne du skal have adskilt.

Søren O
Søren O skrev den 13-12-2020 15:38:54

Om du kan løfte radiatoren lidt uden at afmontere den kommer helt an på forholdene. I et almindeligt ældre parcelhus sidder rørene normalt ret frit, så her vil det kunne lade sig gøre. Jeg vil anbefale en træklods og et brædt (vægtstangsprincippet) til at løfte radiatoren.

Afmontering af radiatoren er ikke så omfattende ud over aftapning og påfyldning af vand. Det er unionerne ved radiatortilslutningerne du skal have adskilt.

 Hej Søren,

Tak for svar. Tror du der er nogen risiko ved at forsøge den hurtige løsning først? Hvis man ikke bruger overdreven kraft, tror du det kan gøre skade? Det er et parcelhus fra 1977 så jeg tror måske rørene er 'frie' nok.

Tak for hjælpen.

Hvis du vælger at afmontere radiator så skal du være opmærksom på at det er noget meget beskidt vand der kommer ud. Også selv om du har tømt anlægget.
Så når du løsner nederste union kan du have en skål under og håndklæder parat. Kommer du til at tippe radiator lidt efter afmontering kommer der igen en sjat meget sort vand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis