aksel

Hej Forum
jeg har en hjemmebygget drejebænk, som bruges til alt fra skære, slibe dreje arbejde.
har fungeret fint i mange år.
Men nu er der opstået det problem at akslen forsøger at "stikke af" over mod patron.
Har som test forsøgt at låse den med den hvide ring på billede, men den bliver varm og smelter.
Er der nogle gode ideer til hvorfor akslen er begyndt på det-
eller endnu bedre et løsningforslag
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo svært at sige. Men du er nok nødt til at skille et lejehus ad. Jeg har været med til at bruge lejer hvor der var en låsering som lejet blev spændt fast på akslen med. Den opstilling du hat kan gi problemet fordi akslen er fikseret mellem to lejer.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det skyldes sandsynligvis at lejehusene ikke er linet 100% op, grunden til den er begyndt, kan være fordi akslerne er blevet løse i i pasningen i forhold til lejerne.
Men problemet har vel været der, når plast muffen er monteret..
Men har du haft lejehuset skilt ad, måske der er mulighed for at spænde akslen fast?

Ellers kan du skifte til denne her type, lejerne er "selv oprettende" og akslen spændes fast med pinolskruer.

Vi prøver igen, i morgen --
Som jeg husker det så må to lejer på den samme aksel ikke fixeres så akslen ikke kan ændre længde. Hvis man bruger et leje  som je-ns viser må man ikke spænde pinolskruerne på det andet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
ja umiddelbart er det første skud nok at skille det hele ad og se hvordan det ser ud
og evt. få linet det op. (min 20 års siden den har været skilt ad sidst :-)    )
At den den ikke må gøres fast i begge ender lyder jo egentlig logisk (tak for info)

je_ns : hvad hedder den type leje du henviser til ?
Har prøvet med rundsavslejer, men ikke noget træf
Ofte kaldes de stålejer, og googler du det kommer der masser frem...

Nu ved jeg ikke hvordan dit leje er opbygget, men måske du kan sætte et afstandsrør, på akslen, mellem remskiven og lejehuset, men det skal ind og have kontakt med inderringen på lejet, og kunne dreje frit, uden at berøre lejehuset.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Har du haft flyttet rundt på drejebænken?
Eller justeret højden på den?
Jeg har ikke flyttet eller justeret bænken - opdagede det kun fordi jeg skulle dreje uden pinol.

Ideen med et rør var egentlig fin, men husene er lukket så jeg kan ikke komme til inderring

Har fundet en del lejer model UPC 206
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis