Alukraft i skunk

Hej,

Jeg vil gerne have efterisoleret min skunk. Der pt. 100 mm isolering. Jeg har haft fjernet noget af det eksisterende isolering for at tage et nærmere kig og kan her se, at der er sat alukraft op som "damppærre". De steder, som jeg har haft kigget, er alukraften indtakt, så hvis vi antager, at den er det over det hele, kan jeg så beholde den eller bør den fjernes, og i stedet montere en nyere dampspærre?

Og hvor mange mm bør man efterisolere skunken til? 300 eller 400 mm?
Mange tak på forhånd
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan beholde din alucraft. Det er helt sikkert ikke intakt omkring eldåser og kabler. Du kan godt efterisolere 2-300 mm. Man kan ikke lave en ny dampspærre bedre udefra. Men skal du have ny beklædning indefra er det nnemmere at lave korrekt dampspærre
Det der er alt afgørende er at der er / opretholdes god ventilation fra tagfod, forbi skunk, forbi skråvægge og ud ved tagryggen. Derfor må din efter isolering ikke komme nærmere taget end 50 mm hverken før skråvægge eller ved tagfod. Du kan med fordel stille en 50 mm hård isolerings plade skrå op fra muren og op til de 50 mm Der kan også vælges winwin plader eller andet. Det skal bare være ned imod mur og ud imod spær. Det er for at den dejlige luftstrøm ikke skal gå direkte ind i enderne af isoleringsbats.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har netop kigget lidt nærmere og kan se, at på de sidste 3 meter, er der slet ingen alukraft sat op. Her skal der vel så monteres en dampspærre?
Ja det vil være en god ting. Det er sikkert ikke en pudset overflade ind imod den varme side, for så kunne du undvære dampspærre hvis pudslaget er hel og du har god ventilation under taget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Jeg har tidligere hørt, at dampspærren godt kan sidde 1/3 inde i isoleringen. Jeg har i forvejen 100 mm og vil gerne op på 400 mm. Kan jeg godt sætte dampspærren direkte på de eksisterende 100 mm og derefter videre påføre de nye ekstra 300 mm.?
Annonce
Ja det vil være i orden. På den måde kan du så endda få en ordentlig tæt dampspærre. Der er godt nok det problem at du risikerer 2 lag dampspærre med et mellemrum der hvor din alucraft er ok. Hvis du tager de 100 mm ned og ridser godt og grundig i din alucraft, så er den ikke virksom længere og du kan montere de 100 mm igen, så alucraft og dernæst mindst 200 mm
Den nye dampspærre skal klæbes til den gamle oppe hvor skråvæg begynder. Og klæbes godt til omkring skunkstolper , spær eller hvad du nu møder. Det kan være med dampspærre lim, dampspærre tape eller begge dele oven på hinanden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det kunne også være en idé. Men hvad nu hvis jeg kun montere ny dampspærre oven på de eksisterende 100 mm. de enkelte steder, hvor der ikke i forvejen er alukraft. Kan det gå?
Ja det kan også gå. Men igen det skal starte inde ved alucraft med clipsemaskine, tape eller på anden på tætnes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er så småt gået i gang med dette projekt, men vil lige høre til vindplader. Jeg har læst nogle siger, at det skal bruges, mens andre siger, at det ikke er nødvendigt.

Hos mig er der ikke monteret noget ved skunken. Det ser ud som på billedet. Bør jeg montere, og i såfald, hvor langt op i taget skal pladen gå op? Skal det helt op til den nye lodrette isolering ved skunkvæggen?

Med det udgangs punkt skal der nok ikke bruges vindplade. Jeg ville  rydde lidt op i de ekstra mursten der er. I dette fag 1 1/2 sten over remmen og 3-4 stykker foran. De stumper har ingen funktion. Tilsvarende i de andre fag. Så kan isolering komme til at ligge pæn an ind imod remmen og lidt hen over. Den luft der kommer op ved tagfod kan dårligt komme til at blæse ind i den vandrette isolering, da der er ca. 200 mm som er dækket af rem.. Det stykke der kommer hen over remmen skæres 45 grader så der er 50 mm op til tagspær.
Hvis du har 100 mm i etage adskillelse, kan dampspærre ligge hen over gulvet og op ad skunkvæg.Der betinger mindst 200 mm mere over. Det lægges ned med lidt overskud imellem spær så ved en senere renovering i underetage kan det klæbes til muren der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis