Hjælp søges til kompressor

Jeg har en gammel ff kompressor fra 1977 som jeg lige er ved at rode lidt med. Har skiftet olie og tømt den for vand. Den kører ellers fint men stopper med at lave tryk ved ca 7 bar selvom den er bygget til 10 bar. Er der nogen herinde der ved hvad årsagen kan være? Vh Frank 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sætte et billede ind, der er sandsynligvis en pressostat, der starter og stopper kompressoren ved bestemte tryk, den kan justeres.
Men har du brug for 10 bars tryk, de sidste 3 bar fra 7  -  10 er dem der tager længst tid, især hvis din kompressor ikke er 100% i orden, altså hvis den er lidt slidt.
Pressostaten kunne sagtens ligne denne her..

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan justere ved at tage dækslet af og stramme på den fjederen med møtrikken.

fase
Du skriver at kompressoren stopper med at lave tryk ved 7 bar. Stopper motoren ved de 7 bar, eller kører motor og kompressoren videre uden at lave yderlige tryk?
Er det motoren der stopper, er det sikkert - som Jens skriver - pressostaten der er noget galt med.
Kører kompressoren videre uden at lave yderligere tryk, er det sikkert ventilerne i kompressorens topstykke der ikke er i orden.
Viser dit manometer rigtigt?

Søren O
7 - 8 bar er det mest almindelige tryk som man bruger på kompressorer. Så er der 6 bar selv ved start igen og de fleste ting skal man kun bruge  6 bar til og så er det meget dyrt og unødvendigt at køre op på  10 bar. Hvis du læser på beholder så er det faktisk kun det som beholder er godkendt til, og kommer du ret meget over så skyder sikkerheds ventil en masse luft ud.
Men ja du kan sikkert justere på den store fjeder inde i pressostat, Og ved siden af en mindre fjeder hvos du kan justere afstand imellem stop og start. Er den lille fjeder helt slap  så er afstand mindst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svarene
Og hvad blev løsningen ??

Søren O
Søren O skrev den 13-12-2020 15:24:34

Og hvad blev løsningen ?? At jeg lader den være på de 7 bar. Det er jo sandt nok som nogen skriver at de sidste 7-10 som er maks vil tage lang tid og larme længe. Jeg blev lidt klogere ved det.

 

Men jeg fandt ud af at den justeres ved den fjeder i pressostaten. Fandt frem til at de 7 bars tryk passer fint nok til mit behov.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis