Mangler varme - gulvarme + radiator indregulering

Hej
 
 Jeg har et varmeanlæg der består af et pillefyr og et 2 strengsystem. Det leverer varme til 80 kvm gulvvarme i stueetage, 100 kvm med radiator opvarmning i stueetage,120 kvm med radiator opvarmning på 1. sal og 2 vandvarmere.
 
 Systemet har de seneste år kørt ustabilt med hensyn til fordeling af varmen og det har ofte været nødvendige at ændre på fremløbstemperaturen til gulvvarmen, dog ofte uden den store effekt. Jeg mistænker at det er manglende eller forkert forindstilling som skaber en hydraulisk ubalance i systemet.
 
 Gulvvarmen styres af Wavin rumtermostater og telestartere. Gulvarmepumpe koblet på styringen med ON/OFF
 Termometer på gulvvarme vand viser lige nu 40 grader.
 Der er ikke monteret flowmålere på gulvvarmemanifolden.
 
 Gulvvarme med 4 kredse med Danfoss RA-N IBV ventiler
 Kreds 1: 120 meter slange forindstillet til N
 Kreds 2 68 meter slange forindstillet til 3
 Kreds 3 43 meter slange forindstillet til 2
 Kreds 4 6 meter slange forindstillet til 1
 
 6 radiatorer - ventil UDEN forindstillingsmulighed
 5 radiatorer - ventil MED forindstillingsmulighed ( alle på 1. sal indstillet mellem 2-3 )
 
 De seneste 10 dage har anlægget virkelige IKKE spillet optimalt. Fx. når gulvvarmen "kalder" på varme forsvinder det meste af varmen i alle radiatorer, vil skyde på at fremløbet til radiatorerne er på omkring 30 grader. Men lige så snart alle rumtermostater til gulvvarmen opnår den ønskede temperatur, kommer der 64 grader varmt vand til radiatorerne. Sådan har systemet kørt i loop de sidste dage.
 
 Hvis jeg starter anlægget op fra kold hvor både gulvvarme og radiatorer kalder på varme, er det kun gulvvarmen der modtager varmt vand. For at slå i gang, var jeg nå til at slukke gulvvarmen helt og først få gang i radiatorerne. Der næste kunne jeg langsomt skabe varme i gulvet ved at taget et rum af gang.
 
 Jeg en smule lost på hvad mit næste step i den langsomlige proces skal være? Er det forkert at den længste gulvvarme kreds står til N, burde jeg medtag modstanden i radiatorerne og derved indstilling den til en lavere værdi?
 
 Vil jeg få noget ud af at monterer flowmålere på fremløbet i manifolden?
 
 Endelige overvejer jeg at skifte de 6 radiatorventiler uden forindstilling, med dynamiske ventiler fra Danfoss, nogle erfaringer?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke tage billeder af dit varmesystem og dit gulvvarmesystem. Det vil gøre det nemmere at danne sig et overblik over systemet.

fase
Hvilket pillefyr ?
Hvordan er shunten ved fyret er lavet/monteret ?
Umiddelbart tyder det på at flowet fra fyret og frem til huset er for lille.
Det kunne skyldes en fejl ved shunten, så det er nemmere bare at køre vandet rundt i kredsløb ved fyr og shunt.
Hvordan er din vvb koblet på systemet ?
Problemet kan også skyldes at vandet suser rundt i kredsløb fyr - vvb - retur til fyr, - fordi det er nemmest.
Hvad er din fremløbstemperatur fra fyret ?
Hvad er din returtemperatur før shunt ved fyr og ved indgang i fyr ?  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis