Lysning buet vinduer

Kære  Forum
Hvordan vil i løse denne, skal have lavet lysninger og afsluttende liste rundt om “hullet”. Men hvordan griber man det an, kan ikke finde en løsning til det buet over vinduet. Samt en liste rundt inde ved vinduet og ud til kantet. 

Er der en der har en ide. ?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lav en papskabelon , og skær et stykke plade ud , hvor der er 3 mm luft rundt om
så kan du fuge den fast over vinduet , så pladen er glat med rammen
Der kan også lægges en liste over vindue, som limes fast. Så har du denne til at lægge pladen imod.
Men måske er løsningen at lave en plade der går 10-12 mm ned uden på vinduet. Så kan denne stiftes fast med dykkere.
Det fører så med sig at der kan bruges dør-gerikter ned langs sider. hvis plade og gerikter vælges i samme tykkelse.
Gerikt saves til på sådan en måde at den følger væggen. Det gør man ved at stifte den på med enkelte stifter så den sidder parallel med vindue. Så måler man hvor meget man ønsker at tage af for at det rammer samme afstand som topplade. Der laves en tændstikæske, lille klods eller andet som føres ned langs væggen til at styre en blyantstreg. Så saves og listen passer.
Hvis øverste plade vælges tynd så skal listen ned langs sider være tilsvarende tynde. Det kommer jo lidt an på hvor meget der mangler i pudslaget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
bredker skrev den 10-12-2020 19:13:51

lav en papskabelon , og skær et stykke plade ud , hvor der er 3 mm luft rundt om
så kan du fuge den fast over vinduet , så pladen er glat med rammen

 Hvordan vil du lige monterer den siger du? Skl det kun være en fuge der holder pladen?! 


Mvh. Christian M
 

Er der fuget på ydersiden af vinduet? 

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 10-12-2020 20:01:06

 Hvordan vil du lige monterer den siger du? Skl det kun være en fuge der holder pladen?! 

 ja , det kan den sagtens , bare du bruger en fuge der bliver gennem tør

har selv lavet det på den måde udendørs , og det har holdt i 10 år nu
og så er det langt pænere , og falder helt naturligt ind i modsætning til hvis det er sømmet på som alm lister
Annonce
Eller montagelim

 

Havde tænkt min at montere en buet stykke træ oven op vinduet, så hullet var fyldt ud. Derefter rammer rundt i lysningen 16mm, evt bøjeligt mdf i toppen. Så står jeg jeg med en pæn ramme indvendigt, men stadig med luft ind til vinduer. Men mangler en afslutning fra vinduer og ud til lysningen, nemt ved et firkantet hul. Men ikke lige her med den halvrunde bue. Normalt gør man vel sådan her, som på billeder
uldal skrev den 10-12-2020 20:19:12

Eller montagelim

 skal jo helst være en fuge man både kan få pæn og evt male sammen med væggen

Jimmidue skrev den 10-12-2020 20:23:22

Havde tænkt min at montere en buet stykke træ oven op vinduet, så hullet var fyldt ud. Derefter rammer rundt i lysningen 16mm, evt bøjeligt mdf i toppen. Så står jeg jeg med en pæn ramme indvendigt, men stadig med luft ind til vinduer. Men mangler en afslutning fra vinduer og ud til lysningen, nemt ved et firkantet hul. Men ikke lige her med den halvrunde bue. Normalt gør man vel sådan her, som på billeder

 bøjelig mdf kan du kun bøje på den flade led , ikke på højkant

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også