Jord type i lejlighed

Hej LDS

Jeg er lidt i tvivl om hvilken strømtype der er i min lejlighed (ca. fra år 1900 i Kbh). Fra målertavlen har jeg N, L1, L2, L3 og PE, men jeg kan kun se fire ledninger til stigeledningen. Tyder dette på en nulling fortaget i målertavlen? Jeg troede normalt man ville gøre dette i gruppetavlen.

For at komplicere det yderligere, kan jeg se at der på badeværelset er tilsluttet en jordledning til vandrørene, og denne ledning går til tilbage til gruppetavlen. Kan man godt kombinere nulling og direkte jord?

Jeg spørger om dette, fordi jeg skal have installeret en transientbeskytter, men er lidt i tvivl om min installation er system TT, TN-S eller TN-C-S. Jeg har bestilt en Desitek Dehnguard M TT 275, men bliver pludselig i tvivl om denne er den korrekte type til installationen.

Vh rødbygge
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at tage et billede af din gruppetavle det vil gøre set hele noget nemmere at svare på
mfrost skrev den 10-12-2020 08:15:23

Prøv lige at tage et billede af din gruppetavle det vil gøre set hele noget nemmere at svare på


Som det kan ses kommer PE sammen med N, L1, L2 og L3 nede fra målertavlen, men der går blot 4 ledninger til stigeledningen. Jeg har udskiftet selve gruppetavlen, og denne er ikke komplet endnu.

Kablet oppe i venstre hjørne er et 3x1.5mm2 og går til gruppetavlen. Jordledningen i dette kabel var i den gamle tavle sat direkte til den tykke jordledning i tavlen med muffe.

 

Bumper lige ;)
Nogle der har forstand på dette?
Med de billeder du har lagt er det ikke muligt at konkludere noget som helst ud over at det ligner en total gang amatør elarbejde. Jeg har nok en idé om hvordan din jord er skruet sammen men....kan ikke konkludere noget som helst ud fra de billederdesuden tænker jegat du er ude på lidt for dybt vand lige nu og vil klart råde dig til at bede en elektriker om at komme en time eller 2 og få helt styr på det. Normalt giver vi gerne gode råd og hjælp fra os herinde men lige her melder jeg fra. 


Det du ser over badeværelsesloftet er foretaget af forrige ejer. Jeg ved godt den ikke er køn pt., men den er på ingen måde færdig endnu. Kablerne er bare midlertidigt monteret.

Det er også planen at jeg får lavet et autoriseret tjek når jeg er færdig.

Vil du ikke give et lille bys om hvilken type det er? Og om jeg evt. burde afmontere vandrørsjordingen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis