Græs er noget genstridigt noget at slippe af med. Jorden under plænen er fyldt med rødder og frø fra græs og ukrudt, som vil spire næsten uanset hvad (får (græs)rødder sol, så spirer de strå!). En del af det vil utvivlsomt formulde og udgøre en formidabel næring til nye planter, men der er stadig masser af ukrudt og græs i jorden, som hele tiden skal holdes nede med hakke og rive.
Ud over dette er der en helt anden ting, du skal have i mende, og der er skadedyr! Særligt smælderlarver kan være et problem, da disse lever af græsrødder, og hvis græsset vendes rundt, så er jorden fyldt med æg, der vil klækkes, og finder larverne ingen græsrødder, men derimod kartofler, gulerødder og andet godt, så tager larverne for sig af retterne, og de kan være absurd sultne! Efter nogle år, hvor der ikke har været græs, vil problemet dog gå lidt i sig selv, og bruger du en fiberdug/bionet eller lignende, så skadedyr ikke kan komme til at lægge nye æg, så er du godt på vej!
Jeg har selv omlagt en del græs til køkkenhave, og min fremgangsmåde var, at fjerne de øverste ca. 5cm af græsset, smide noget (kommune)muld på som jordforbedring, og så vende bunden i vejret på det hele og blande det godt med en kultivator. Det har givet overraskende gode resultater, men alt hvad jeg har dyrket, har været angrebet af skadedyr i et eller andet omfang - særligt kartoflerne havde mange kratere efter larveangreb.
Det græs jeg skrællede af, lagde jeg i øvrigt i en bunke med sort plast hen over, så det kan ligge og formulde og senere genbruges i haven som kompost.
Hellere leje end at bo på gaden.