Konvertering af græsplæne til køkkenhave - hvordan?

Hejsa alle gode LDS-mennesker,

Ca. 80 m2 af min græsplæne ønsker jeg at konvertere til traditionel køkkenhave med kartofler, gulerødder, ærter osv.  P.t. har jeg to metoder i tankerne:

1) Grave græsplænen op med en ganske alm. spade. Vende græs-siden helt ned i bunden af spadestikket og jorden opad. Min bekymring er her, om den græstørv, som så ligger 20-25 cm under jordoverfalden vil kunne volde problemer for fx gulerødder o.a. grøntsager, som gror dybt eller som har rødder, der gror dybt. Dette vil givet kun være et problem - om overhovedet - de første 2-3 år, hvorefter jeg antager, at græstørven er formuldet væk.

2) Skrælle selve græstørvs-laget - antaget 5-7 cm - helt væk og fjerne det helt fra haven og efterfylde med et tilsvarende nyt lag jord. Derudover skal den tilbageværende jord naturligvis "graves" på traditionel vis som beskrevet ovenfor under metode nr. 1. Min bekymring er her, at det vil være et giga stort arbejde, som jeg ikke lige kan finde tiden og lysten til.

I begge tilfælde vil jeg naturligvis også gøde jorden på behørig vis.

Mine spørgsmål til jer er nu:
a) Kan jeg løbe an med metode nr. 1, eller er jeg nødt til at tage den hårde metode nr. 2
b) Eller er der en helt tredje metode, som er bedre og/eller lettere?

På forhånd tak for jeres interessante svar.

Mvh.
Hjemmemekkeren

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min nabo gjorde det med en fræser 3-4 gange hen over en sommer, og ellers plastik hen over når de ikke fræsede.
Der er alternativt mange guides med avispapir og halm-metoden på nettet, der ikke kræver den store fysiske indsats.

Men aller først, tjek lige op på hvad din jord har vlret brugt til før, f.eks. at det ikke er en gammel losseplads aht. Div. Tungmetaller m.m.

 

Tak for tippet, Steensen. Mit ønske er dog at kunne bruge køkkenhaven allerede til næste forår/sommer, så konverterings-projektet skal ske inden da. Tænker metoden, din nabo brugte, kræver, at der er sol og varme for at tørre græsrødderne ud.
- Forsvandt græsset og rødderne, eller rev de dem sammen og smed dem ud?

Heldigvis ved jeg allerede nu, at der var almindelig landbrugsjord, før min have var have, så der burde ikke være risiko for tungmetaller m.v. Men jeg vil klart overveje at få fortaget en jordprøvning - blot for en sikkerheds skyld.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Du må igang med spaden og vende græstørven nedad, men du skal se at komme igang, så der formulder mest muligt inden forårsarbejdet. Fræseren kan du bruge til foråret.

Søren O
Tak for indlægget, Søren. Jeg forstår dig inplicit sådan, at jeg ikke vil få problemer med de "gamle" græstørv til foråret(?)

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Grave jorden som du selv skitserer under 1. Du skal endelig ikke fjerne den gode biomasse som plænen består af.
Alt hvad du sår eller planter har kun glæde af det græs som det møder dernede. Der er kvælstof og fosfor og kalium i det så du kan sikkert spare lidt på NPK første år. Græsset går ud, rødder m.m. er formuldet på 1/2 år og græsset efter 1 år. Men gulerødder m.m. lider ingen nød.
Hvis du vil fræse til foråret kan du risikere at der kommer lidt knolde / græstørv op, og dem lader du bare ligge de forvitrer i løbet af sommeren med tørke/ regn og din ukrudts hakke.
Der kan lige være et lille problem med risiko for stankelbens eller andre larver hvis de er i din græsplæne. Men dem kan du alligevel ikke fjerne,  så efter et par år er de også væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for dit meget fine svar, Erik! Det er jo en komplet vejledning i, hvad jeg skal gøre, og den agter jeg at følge til punkt og prikke! :-)

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Når en græsplæne omlægges til køkkenhave kan der af og til opstå problemer med larver som Erik nævner. Det kan godt gå hårdt ud over grønsagerne det første år som nu ikke har græsset at leve af.

Høns på arealet er fantastiske til at rydde for larver. Lad dem fjerne alle skadedyr i løbet af vinteren, så den er klar til brug når foråret sætter ind.

Høns er også gode til at rydde op i køkkenhaven efter alle grøntsagerne er høstet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Græs er noget genstridigt noget at slippe af med. Jorden under plænen er fyldt med rødder og frø fra græs og ukrudt, som vil spire næsten uanset hvad (får (græs)rødder sol, så spirer de strå!). En del af det vil utvivlsomt formulde og udgøre en formidabel næring til nye planter, men der er stadig masser af ukrudt og græs i jorden, som hele tiden skal holdes nede med hakke og rive.

Ud over dette er der en helt anden ting, du skal have i mende, og der er skadedyr! Særligt smælderlarver kan være et problem, da disse lever af græsrødder, og hvis græsset vendes rundt, så er jorden fyldt med æg, der vil klækkes, og finder larverne ingen græsrødder, men derimod kartofler, gulerødder og andet godt, så tager larverne for sig af retterne, og de kan være absurd sultne! Efter nogle år, hvor der ikke har været græs, vil problemet dog gå lidt i sig selv, og bruger du en fiberdug/bionet eller lignende, så skadedyr ikke kan komme til at lægge nye æg, så er du godt på vej!

Jeg har selv omlagt en del græs til køkkenhave, og min fremgangsmåde var, at fjerne de øverste ca. 5cm af græsset, smide noget (kommune)muld på som jordforbedring, og så vende bunden i vejret på det hele og blande det godt med en kultivator. Det har givet overraskende gode resultater, men alt hvad jeg har dyrket, har været angrebet af skadedyr i et eller andet omfang - særligt kartoflerne havde mange kratere efter larveangreb.

Det græs jeg skrællede af, lagde jeg i øvrigt i en bunke med sort plast hen over, så det kan ligge og formulde og senere genbruges i haven som kompost.

Hellere leje end at bo på gaden.
Du kan prøve at læse denne side. Han forklarer helt fint hvordan det skal gøres.
klik her.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har også prøvet lidt af hvert, og høns har absolut været det bedste middel mod skadedyr.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis