Konvertering af græsplæne til køkkenhave - hvordan?

Hejsa alle gode LDS-mennesker,

Ca. 80 m2 af min græsplæne ønsker jeg at konvertere til traditionel køkkenhave med kartofler, gulerødder, ærter osv.  P.t. har jeg to metoder i tankerne:

1) Grave græsplænen op med en ganske alm. spade. Vende græs-siden helt ned i bunden af spadestikket og jorden opad. Min bekymring er her, om den græstørv, som så ligger 20-25 cm under jordoverfalden vil kunne volde problemer for fx gulerødder o.a. grøntsager, som gror dybt eller som har rødder, der gror dybt. Dette vil givet kun være et problem - om overhovedet - de første 2-3 år, hvorefter jeg antager, at græstørven er formuldet væk.

2) Skrælle selve græstørvs-laget - antaget 5-7 cm - helt væk og fjerne det helt fra haven og efterfylde med et tilsvarende nyt lag jord. Derudover skal den tilbageværende jord naturligvis "graves" på traditionel vis som beskrevet ovenfor under metode nr. 1. Min bekymring er her, at det vil være et giga stort arbejde, som jeg ikke lige kan finde tiden og lysten til.

I begge tilfælde vil jeg naturligvis også gøde jorden på behørig vis.

Mine spørgsmål til jer er nu:
a) Kan jeg løbe an med metode nr. 1, eller er jeg nødt til at tage den hårde metode nr. 2
b) Eller er der en helt tredje metode, som er bedre og/eller lettere?

På forhånd tak for jeres interessante svar.

Mvh.
Hjemmemekkeren

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hejsa alle gode LDS-mennesker, Ca. 80 m2 af min... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau skrev den 10-12-2020 15:01:33

Jeg har også prøvet lidt af hvert, og høns har absolut været det bedste middel mod skadedyr.

 Helt enig, høns er altså geniale. Den periode hvor vi havde høns gående frit rundt havde vi fine udbytter og det bedste var, at dræbersneglene også blev formindsket i antal. Vist nok fordi der bliver rodet og hakket året rundt. Vi spærrede så bare køkkenhaven af for dem, i perioden hvor de ikke skulle hakke det grønne (de er RET glade for spæde salatblade).

Oprindeligt fulgte vi også "vend græstørven" det virkede ret fint, dog har jeg aldrig haft succes med lige gulerødder. Foretrækker kartofler, jordbær og ærter, de er efter min mening de nemmeste at dyrke, giver stort udbytte, smager langt bedre end dem man kan købe og er stadig ret "dyre" når de skal købes friske.
En nabo gik drastisk til værks for en del år siden. Han satte svin ud på et stykke der havde ligget brak i mange år. Selv selvsåede småtræer bukkede under for svinene - de åd simpelthen rødderne, og græstørvene blev endevendt på rekordtid.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har lavet præcis samme stunt i min have, hvor jeg valgte at "skrælle" det øverste lag af græsplænen af. Det drejede sig om ca. 50 kvm og var faktisk ikke så hårdt, som jeg troede.

Jeg lejede sådan en smart græstørvklipper, som skærer tørven af i baner, som man så fint kan rulle sammen og smide på traileren. Det var sådan en her jeg lejede http://finn-inn.dk/sortiment/materialeudlejning/skov-og-park/graestoerveklipper.aspx Den er eddermame handy til opgaven. :-)

Da jorden var helt blottet lagde jeg ca. 5 centimeter organisk jordforbedring, som jeg fræste godt ned i den eksisterende muld med en ganske almindelig havefræser. Hele projektet var klaret på en weekend og kostede ca. 2500 kr.  - Grunden til at det blev så dyrt var fordi jeg købte økologisk jordforbedring. Jeg har oplevet at finde alverdens ting i kommunekompost (Glasskår, plastik osv), derfor turde jeg ikke bruge det til det her projekt. Jeg brugte det her i stedet: https://havehandel.dk/produkt-kategori/jord-og-muld/jordforbedring/

Jeg havde ikke problemer med hverken skadedyr eller skæve gulerødder året efter. Ukrudt slap jeg dog ikke for, så det er der gået mange timer med at holde nede..
Waaau!! Sikken viden, der er her på siden - helt fantastisk! Tusind tak alle sammen. Men nu er jeg pludselig blevet i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Er blevet lidt nervøs for de mange skadedyr, der nævnes, så jeg tror, jeg springer på den voldsommere løsning med at skrælle græstørven af. Hmmm...

Høns er det også planen at anskaffe, men det var kun for underholdningens og gødningens (og æggenes) skyld. Anede ikke, at de også var gode mod skadedyr. Ærgerligt at man ikke må holde svin i en parcelhushave, for måtte man det, så var jeg klart gået efter denne løsning, som lyder intet mindre end genial!

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Bare rolig - høns har ingen fine fornemmelser - de tager rup og stup af al småkravl.   

Der er en fortsættelse på naboens svin. Han mente det var tilstrækkeligt med et par solide elhegn selv om jeg kraftigt anbefalede dobbelthegn med flere rækker eltråde. Det var det selvfølgelig ikke. På en enkelt eftermiddag lignede hans fine græsplæne noget hvor der var afholdt væddeløb med bæltekøretøjer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du undgår ikke skade dyr ved at skrælle græstørv af.
Ja høns kan mange ting, Meeen de spiser også det som du ikke synes om.
De insekter der normalt lægger æg og har larver i græsplæne, lægger ikke æg i køkkenhave. Så skulle der være nogen så er de væk i løbet af 1 - 2 år.
Sæt stærekasser op, de fugle er også gode til larver, og de æder ikke salat og grønkål.
Har du ikke set mange stankelben og gåsebille larver i forsommeren.  Og er din græsplæne ikke hakket op af måger eller krager så har du ikke særlig mange æg og larver.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Redekasser er altid en god ide. Saml bræddestumper året rundt, og lav rigelig med redekasser i løbet af vinteren og sæt dem op. Om målene er helt som foreskrevet spiller ikke den store rolle, bare du har flyvehuller med forskellig diameter.

Jeg kan snildt lave langt over hunderede redekasser på en vinter. Så allierer jeg mig med de lokale spejdere. De vil hellere end gerne sætte redekasserne op. Det koster kun et par kasser sodavand, og hele festen overstået på en weekend.

Stære er sociale fugle, så der kan redekasserne sidde tæt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du bør kun skrælle tørven af, hvis du vil tilføre noget muld til jordforbedring - det var grunden til at jeg gjorde det, da min jord er meget leret. Hvad angår skadedyr (særligt larver), så vil det give tilbageslag de første par år, fordi æggene allerede er til stede, men efter nogle år uden græs, så mister de lysten og finder andre græsgange (høhø) at drive deres uvæsen på.

Fiberdug er til afdækning af afgrøder, enten ved at lægge det på jorden eller ved at bruge bøjler, så det står som et beskyttende telt/tunnel hen over planterne. Bionet er et bedre og mere slidstærkt produkt, men prisen er så også derefter. Sollys og regn kan fint komme igennem begge dele, men det kan skadedyr ikke. Hvis du går ind på feks. bauhaus.dk og søger på fiberdug, så kan du på resultaterne se, hvad det drejer sig om. Det er ikke tvingende nødvendigt, men særligt med kartofler er det en god idé, da de små friske skud ofte angribes af tæger, som lægger æg i dem, og så bliver de angrebne planter kun 15-20cm høje, inden de begynder at blive gullige og se syge ud, og så er løbet kørt for de angrebne planter. Med fiberdug kan tægerne slet ikke komme til, og så er dén krig vundet!

Et andet tip er at lave små "øer" hist og pist i køkkenhaven, hvor du sår prydblomster, stauder, løg og så videre, så insekterne bliver draget af de farverige blomster i stedet for dine afgrøder. På den måde har du både fodder til øjet, du gør noget godt for insekterne, og dine afgrøder bliver mindre angrebet af insekter. Purløg er i øvrigt også godt som insektafledning, da det har en lang og flot blomstring.

Hellere leje end at bo på gaden.
alternativt er der jo også en 3 metode, Højbede, dem kan man selv lave (undgå trykimpreneret træ, og fylde med godt jord fra genbrugspladsen (gratis man skal selv hente det) . Man kan evt lægge aviser/halm i "bunden" inden man fylder jord i. Lav nogle smalle stier så du kan komme til bedene, bedenes størrelse i bredten kan være 1 - 1½ meter. Hvis man ikke vil ha græs stier man man lægge et godt lag (min 10 cm tyk) aviser og derfter, grus, fliser, flis, eller andet. Fordelen ved højbede er at unge som ældre kan komme til dem og ordne afgrøderne, og så kan man have dem i meget lang tid 

Hej hej fra Novicen
"She believed she could, so she did"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis