3-faset el i tavle - 10A og gennemstrømningsvandvarmer

Hej 😃

Jeg sidder og venter på en assurandør og på at noget mørtel tørrer, og fordriver tiden med at kigge på gennemstrømningsvandvarmere.

Jeg overvejede, om jeg skulle ønske mig denne her fra resten af familien til jul (er på et seriøst spinkelt budget) - https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B07N33XQF8/ref=sspa_mw_detail_4?ie=UTF8&psc=1&th=1

Sådan en suger jo en seriøs mængde strøm, når den går i gang. Der er flere varianter af den, fra 11/13 til 24/27 kW (forstår i øvrigt ikke, hvad det med to tal skal betyde... Måske varianter i volt rundt i verden?), som står listet i deres datablad med "fuse protection" fra 16 til 40 A.

Så spekulerer jeg bare lidt... For når jeg kigger på min eltavle, ser den sådan her ud:

Umiddelbart kan jeg konstatere, at jeg enten skal vælge en mindre model end den største, eller have opgraderet hoveddimsen på tavlen, for den bliver sur efter 40A. Jeg tænker, at få en elmand ud at skifte hvad der er nødvendigt, men jeg undgår helst unødige udgifter, for mit budget er ret stramt, så hvis det er meget dyrt at opgradere hele tavlen, vil jeg nok hellere vælge en mindre vandvarmer... 🤔

Men anyway, så studser jeg over, at de to tre-faser i tavlen er hhv. 10 og 16 A, og sådan en vandvarmer alligevel vil have op til 40 A. Er det fordi, der er noget matematik involveret? Som jeg forstår det, er sådan en 400-voltstilslutning en sammenfletning af tre 230-voltsfaser, så når der står 10 A, går jeg ud fra at der er 10 på hver fase, og er det så sådan, at Bosch i deres datablad har lagt de tre faser sammen? Jeg tror jeg er rimelig hjernedød at høre på, hvis du læser det her og er elektriker, det er bare lidt sort for mig det hersens el. Og for noget tid siden blev jeg skolet i at når det kommer til sikringer, så er watt og volt irrelevante ift. ampere på sikringen - altså forstået på den måde, at en 10A-sikring springer ved 10A uanset spændingen, og dermed også ved forskellige "watt-belastninger." Det er derfor, jeg spørger - jeg antager at min intuition (primært forvirring) er forkert.

Er der i øvrigt nogen, der har en idé m, hvad det vil koste at få en elmand til at ordne sådan en sag? Den 10-ampere-gruppe er ikke i brug fremover, og tænkte derfor den kunne blive brugt til formålet efter en evt. opgradering af den. Så tavlen skulle opgradere, og der skulle tilsluttes en vandvarmer.

Hvis det er meget dyrt, udsætter jeg nok projektet, men det kunne være en fed julegave, for så kan jeg fjerne en kæmpe, gammel kedel-vandvarmer, som er i vejen for at jeg kan sænke og isolere loftet 😊

Nå, beklager romanen, og tak på forhånd for input 😊
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem alt om en gennestrømsvandvarmer , du skal have udbygget din eltavle med en ny stor hovedafbryder og have et kraftigt kabel 4 ¤ eller 6 ¤ lagt frem til vandvarmeren og det koster rigtig mange penge , og måske en større stiklednings sikring , det nemmeste og billigste er en metro hurtigvandvarmer på 30 L , den skal bare have 400 V og 10 A lige til at gå til...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Varmelegetmet er 3600 W ved 400 V og 1200 W ved 230 V ...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hmm 🤔 tak for svar, I begge 😊

Min pointe med gennemstrømningsvandvarmeren er nu ikke at få vand hurtigt, men at spare plads og penge på sigt, da jeg kun sjældent bruger varmt vand, og ca. halvdelen af tiden forventer at befinde mig på anden adresse, hvorfor adressen her vil stå tom...

Karl, når du skriver at det er meget dyrt, hvad taler vi så om? Kablet skal føres ca. 2 meter fra tavlen. 
Du har højst sandsynligt 25A eller 35A stiklednings sikring.
Dermed kan du godt vælge en gennemstrømnings vandvarmer på 25A (25*400*1.73=17.3kW).
Det vil kræve et 4 kvadrat kabel så vidt jeg husker, og så kan du nedlægge den gruppe der hedder vandvarmer også, og få den lavet om til en 25A automat sikring.

Hvor meget det vil koste i elektrikker regning aner jeg ikke.

 

Annonce
25 A sikring kræver 6 mm2 kabel, og afhængig af længde og oplægningsmåde kan det kræve beregning af dimensionen.

fase
Det kommer jo lidt an på hvad du vil bruge vandvarmeren til. De mindste altså dem der kan passe til din installation kan varme vand op kontinuerlig i en lille stråle ud af vandhanen, lige tilpas til at vaske fingre i. Skal du tage brusebad så skal der meget effekt til at varme vandet op imedens det strømmer igennem.
Det er netop det der er problemet. Når man har en beholder 30-60 eller 100 Liter så har man det varme vand til rådighed, og efter badet har den tid til at varme det op igen. Derfor er installationen ret meget billigere.
Er du ikke på adressen i længere tid, kan man slukke for vandvarmer, og tænde når man kommer hjem. Det tager så fra de 20 minutter som beskrevet afhængig af størrelse.
Gennemstrømnings el vandvarmer er sjældent brugt til hele lejligheder men mere til at sidde under en enkelt håndvask hvis der er for langt til vandvarmer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, jeg lærer noget her 😊 Tak for svar, alle!

Steensen, når du skriver at jeg sandsynligvis har en 25 eller 35 A stikledning, hvordan hænger det så sammen med at min hovedsikring i tavlen er 40 A? Jeg ville tro, så, at sikringen på stikledningen så røg før min egen ved overbelastning 🤔

Og så skriver du noget velkendt matematik - volt * ampere = watt, men du har en konstant med i beregningen - 1,73. Hvor kommer den fra?

Men 17,3 kW lyder umiddelbart som rigtig meget, og jeg spekulerer på, om det ikke er nok til at producere brusebadsvand til en sparebruser... 🤔 I øvrigt tak for at påpege det med vandtankens gruppe - den bliver jo også til overs, hvis jeg skiller mig af med den.

Elmand, tak til dig også. Er du enig i Steensens betragtninger? At jeg burde kunne køre op til en 17,3 kW til en varmer på den nuværende stikledning, og så kun skulle have "omkonfigureret" tavlen og trukket et nyt kabel ca to meter til varmeren? Du hedder jo "Elmand," så jeg antager at du er elmand 😃 Hvad ville du mene sådan en opgave skulle løbe op i?

Jeg er i øvrigt med på, at der er fordele ved en traditionel vandvarmer. Sagen er bare, at den er gammel (læs: "ligner" noget, der skal udskiftes snart, lissom stort set alt andet i huset), stor, og huset er så lille (50 m2), at en tidligere ejer har valgt at skære hul i sænket loft inkl. isolering for at få plads til den - og det ødelægger indeklimaet. Så det er altså ikke bare fordi jeg synes den er smart - omend økonomien også er en del af mine overvejelser, omend ikke den primære 😊 Hvis det kan lade sig gøre til en overkommelig pris at skifte til sådan en gennemstrømningsfætter, så ville det hjælpe gevaldigt på flere problemer 😊

Fabrin, det du nævner, er det ift. kabel fra tavle til varmer? Tavlen er nemlig i køkkenet, og vandvarmeren ville være oplagt at have under vasken, en meter væk i fugleflugtslinje, hvis den ikke har krav om at skulle sidde højt, ellers direkte til venstre for tavlen, over håndvasken i et køkkenskab.

Tak igen, alle! 
Og så skriver du noget velkendt matematik - volt * ampere = watt, men du har en konstant med i beregningen - 1,73. Hvor kommer den fra?
Konstanten 1,73 kommer fra Kvadratrod 3, som er omregningsfaktoren mellem 400V (spændingen mellem 2 faser) til spændingen mellem 3 faser. Du kan komme til samme tal ved at gange fasespændingen på 230V med 3 (230V for hver fase). Det hører under faget elektroteknik.

fase
Hvis det er for at spare strøm at du vil fravælge en 30 L akkumuleringsvandvarmer , så er der stort set ikke meget at spare , det er tomgangsforbruget du tænker på , og det er ca 20-25 sekunder den tænder ved en temperatur på ca 55 C og det gør den vel 8 gange i døgnet , strømmen den bruger er på grund af varmetab til huset dvs at den er med til at varme huset op , det har selvfølgeig kun betydning i den kolde tid , men tomgangsforbruget er billigt i Kr ca 10-12 kr om mdr.
Du skal op i en meget stor gennemstømsvandvarmer hvis du skal have mulighed for at tage et bad , og så er der problemmet med at den kalker meget hurtigt til .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis