3-faset el i tavle - 10A og gennemstrømningsvandvarmer

Hej 😃

Jeg sidder og venter på en assurandør og på at noget mørtel tørrer, og fordriver tiden med at kigge på gennemstrømningsvandvarmere.

Jeg overvejede, om jeg skulle ønske mig denne her fra resten af familien til jul (er på et seriøst spinkelt budget) - https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B07N33XQF8/ref=sspa_mw_detail_4?ie=UTF8&psc=1&th=1

Sådan en suger jo en seriøs mængde strøm, når den går i gang. Der er flere varianter af den, fra 11/13 til 24/27 kW (forstår i øvrigt ikke, hvad det med to tal skal betyde... Måske varianter i volt rundt i verden?), som står listet i deres datablad med "fuse protection" fra 16 til 40 A.

Så spekulerer jeg bare lidt... For når jeg kigger på min eltavle, ser den sådan her ud:

Umiddelbart kan jeg konstatere, at jeg enten skal vælge en mindre model end den største, eller have opgraderet hoveddimsen på tavlen, for den bliver sur efter 40A. Jeg tænker, at få en elmand ud at skifte hvad der er nødvendigt, men jeg undgår helst unødige udgifter, for mit budget er ret stramt, så hvis det er meget dyrt at opgradere hele tavlen, vil jeg nok hellere vælge en mindre vandvarmer... 🤔

Men anyway, så studser jeg over, at de to tre-faser i tavlen er hhv. 10 og 16 A, og sådan en vandvarmer alligevel vil have op til 40 A. Er det fordi, der er noget matematik involveret? Som jeg forstår det, er sådan en 400-voltstilslutning en sammenfletning af tre 230-voltsfaser, så når der står 10 A, går jeg ud fra at der er 10 på hver fase, og er det så sådan, at Bosch i deres datablad har lagt de tre faser sammen? Jeg tror jeg er rimelig hjernedød at høre på, hvis du læser det her og er elektriker, det er bare lidt sort for mig det hersens el. Og for noget tid siden blev jeg skolet i at når det kommer til sikringer, så er watt og volt irrelevante ift. ampere på sikringen - altså forstået på den måde, at en 10A-sikring springer ved 10A uanset spændingen, og dermed også ved forskellige "watt-belastninger." Det er derfor, jeg spørger - jeg antager at min intuition (primært forvirring) er forkert.

Er der i øvrigt nogen, der har en idé m, hvad det vil koste at få en elmand til at ordne sådan en sag? Den 10-ampere-gruppe er ikke i brug fremover, og tænkte derfor den kunne blive brugt til formålet efter en evt. opgradering af den. Så tavlen skulle opgradere, og der skulle tilsluttes en vandvarmer.

Hvis det er meget dyrt, udsætter jeg nok projektet, men det kunne være en fed julegave, for så kan jeg fjerne en kæmpe, gammel kedel-vandvarmer, som er i vejen for at jeg kan sænke og isolere loftet 😊

Nå, beklager romanen, og tak på forhånd for input 😊
Hej 😃 Jeg sidder og venter på en assurandør og... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
afhængigt af behov kan man jo gå helt ned til 5L vandvarmere.
I sommerferien var jeg i et lejet sommerhus (rimelig nybygget) hvor de havde indsat 2x5L vandvarmere. En til køkkenvasken og en til badeværelser. I begge dele sad de gemt inde i normale køkken/badskabe for når de kun er til 5L så fylder de altså ikke meget

Det virkede faktisk helt fint, de var hurtige til at varme vandet og med en vandsparebruser kan man sagtens gå i bad på det.


Ask
Hej igen 😊

Det er jo godt nok et lavt tal i kr., du nævner, Karl. Jeg har prøvet at finde tal for den slags tomgangsforbrug på metrotherms hjemmeside, men har ikke fundet noget. Har du et link?

Jeg havde slet ikke overvejet det med tilkalkningen. Det tæller selvfølgelig også, men mest af alt er det størrelsen og placeringen, som er problemet. Var slet ikke klar over, at de kunne fås så små, som Ask foreslår. Det lyder jo faktisk som en rigtig god alternativ løsning, specielt hvis jeg kan finde en med en god "tomgangsøkonomi" og som også kan kobles til mere end ét tappested.

Jeg kan se, at metro har en model, men den er "trykløs" og kan kun kobles på ét sted. Og hvis jeg skal have mere end én begynder pladen igen at blive trang 🤔

Var det også nogen fra metro, som du havde prøvet dér, Ask?

Tak begge! 
Ingen link , det var blot lidt hurtig hovedregning.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Alright :)

Jeg har kun fundet to steder, hvor der var nogen, der har regnet det ud, og jeg kan død og pine ikke finde det første sted. Andet sted er Vestforsyning (https://www.vestforsyning.dk/media/1387/gode_elvaner.pdf) hvor en ny 30-liters-elvarmer (og min er en gammel af slagsen), står til at bruge 199 kWh/år i tomgang. Det er selvfølgelig ikke en bondegård, men noget mere end foreslået, især hvis økonomien i min ældre er værre — og under alle omstændigheder noget, der skal med i regnestykket ifm. en udskiftning.
Du skal naturligvis stole på teksten/ eksempel  i den pdf fra vestforsyning som du selv henviser til. Men samtidig skal du lige se på hvor gammel den side er. Den er udgivet i 2004 Så det man der kalder nyere elvandvarmer er sikkert lidt ældre model end din nuværende.
Ja der er meget at være opmærksom på når man graver sig ned i detaljer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 13-12-2020 19:04:21

Du skal naturligvis stole på teksten/ eksempel  i den pdf fra vestforsyning som du selv henviser til. Men samtidig skal du lige se på hvor gammel den side er. Den er udgivet i 2004 Så det man der kalder nyere elvandvarmer er sikkert lidt ældre model end din nuværende.
Ja der er meget at være opmærksom på når man graver sig ned i detaljer.

Gud, det havde jeg slet ikke lagt mærke til. Tak for info — du kan nemt have ret i at min elvarmer dermed er inkluderet i deres definition af "ny." Som det er lige nu, og med mængden af andet arbejde, der er klart mere presserende i min lille hytte, så har jeg også besluttet at udskyde nogen beslutninger her i i hvert fald tre måneder. Jeg tænker lige nu, at den må fylde løs ude på badeværelset, bruge lidt ekstra strøm, og så bo i det hul i loftet, hvem end der har sat den op, synes det var smart at lave. I stedet vil jeg blot liste noget glasuld op rundt omkring den for at blokere hullet — tanken er jo i sig selv også isoleret, så ift. varmetab, tror jeg det er fint nok indtil videre, at der bare bliver helt tæt omkring den :) Så tager vi æstetikken head-on senere :D

Ekstra isolering omkring vandvarmer skader på ingen måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen .....199 kwh er et meget større tal end det jeg er kommet frem til , mit bud er 72 kWh om året , og det er baseret på 8 gange 25 sek. tomgang i døgnet og det er med en vandtemperatur på 50-53 Gr C og en placering i normal stuetemperatur , det giver ved 2 Kr kWh 144 kr om året og 12 Kr om måneden .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
HammerOgSnegl skrev den 10-12-2020 17:01:32
Var det også nogen fra metro, som du havde prøvet dér, Ask?
Nej, jeg kan ikke huske hvad det var men sommerhuset lå i tyskland så det har sikkert været et mærke som er stort dernede. Er dog rimelig sikker på at det ikke var metro, de her havde et langt mere "firkantet" design med lige linjer hvor metro normalt "buler" lidt

Ask
HammerOgSnegl skrev den 10-12-2020 09:27:20

Okay, jeg lærer noget her 😊 Tak for svar, alle!

Steensen, når du skriver at jeg sandsynligvis har en 25 eller 35 A stikledning, hvordan hænger det så sammen med at min hovedsikring i tavlen er 40 A? Jeg ville tro, så, at sikringen på stikledningen så røg før min egen ved overbelastning 🤔

Og så skriver du noget velkendt matematik - volt * ampere = watt, men du har en konstant med i beregningen - 1,73. Hvor kommer den fra?

Men 17,3 kW lyder umiddelbart som rigtig meget, og jeg spekulerer på, om det ikke er nok til at producere brusebadsvand til en sparebruser... 🤔 I øvrigt tak for at påpege det med vandtankens gruppe - den bliver jo også til overs, hvis jeg skiller mig af med den.

De 1.73 er kvadratrod 3, som er omregningsfaktoren der skal bruges ved effekt beregning på 3-faset forbrug.

Hvis du har 40A sikring som hoved sikring i tavlen, har du enten 50A eller 40A i gravstenen, hvilket endnu mere taler for at du kan bruge en 25A sikringsgruppe til en evt. Gennemstrømnings vandvarmer.
Dog vio jeg anbefale dig som de andre skriver, 1-2 små almindelige VVB på 5-10 liter, f.eks. gemt i et skab.

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis