kovas skrev den 11-12-2020 10:12:51
Man kan vel ikke konkludere at der trækker fugt ind udefra. På de foreliggende oplysninger vil jeg da osse tro at der er kondens. For at ændre så den kolde overflade bliver varm nok til at undgå dugpunkt skal der ikke særlig meget isolering til. I vores gamle hus er der stadig vægge med påsat blød masonit. Før jeg isolerede udvendigt var de kolde men de trak ikke skimmel. Hvis det kun er et begrænset område under et vindue så kunne dette være en mulighed. Kork
Det er helt sikkert kondens. og ifht Kork så vil jeg nok være bange for at der bare vil komme skimmel imellem korken og muren eller kan man gøre noget så det er helt lufttæt for at undgå kondends?
Der står også en vaskemaskine i rummet (gammelt nedlagt køkken), hvilket ikke hjælper. Jeg har målt væggens temperatur til 8-9 grader indvendigt og 1-2 grader udvendigt.
Så en hurtigt konklusion er at det burde være nok at få luftfugtigheden ned på 40% for at undgå kondens.
Jeg har bestilt en affugter nu og et digitalt hygrometer, så må jeg prøve og se om det kan give noget fornuftigt.