Erfaring med at undgå skimmel på kold væg

Hej Alle
Jeg har ca 0.5m kold væg (beton uden isoleringen desværre) og jeg har ikke mulighed for at efterisolere udenpå da det er på 5. sal.
Jeg vidste godt det var et problem, og jeg har i forbindelse med renovering fuldspartlet med en isolerende spartel og kombineret det med en passiv fugtfjerne (en pose med krystaller der kan opsuge fugt) og masser af udluftning. Det var dog ikke nok, og skimmel er tilbage igen.

1. Installere mekanisk enkeltrums udluftning med varme genanvendelse.
  2. Købe en elektrisk affugter og måske kombinere det med en udluftningsventil på vinduet.
Hvad er jeres erfaringer med disse løsninger, her tænker jeg specielt også på støj gener fra mekaniske løsninger.

Bjarke
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er betonvæggen ikke gennemvåd? Så bliver du ikke skimmel kvit, får du påfører en costing i
udvendig.

Den er fugtig her på denne tid af året.
Mine tanker var at hvis det ikke er muligt at gøre muren varm, må man jo fjerne vandet fra luften, så det ikke kondenserer på den kolde overflade.
Luftens fugtighed vil altid kondenserer på den koldeste overflade, jo mere fugtighed der er i luften, jo mere vand kondenserer der.

Det var derfor jeg foreslog at gøre muren varm med indvendig isolering.

Ved udluftning vil du altid få udeluftens fugtighed ind i rummet, det er ikke sikkert at det hjælper på dit problem.
Hvis du vil fjerne luftens fugtighed, mekanisk, så du ikke får "dug" på den kolde væg, risikerer du at luftens fugtighed skal så langt ned, så det bliver ubehageligt at opholde sig i rummet.

Den bedste løsning er indvendig isolering, a la det tidligere foreslået.
bjarke88 skrev den 11-12-2020 08:29:54

Den er fugtig her på denne tid af året.
Mine tanker var at hvis det ikke er muligt at gøre muren varm, må man jo fjerne vandet fra luften, så det ikke kondenserer på den kolde overflade.

Jeg tror ikke du kan affugte hele rummet og løse problemet - jo tørrere luften er i rummet, jo mere fugt trækkes igennem muren.  Hvis ikke du kan stoppe fugtvandringen må du have mere varm luft CIRKULERENDE ved gerningsstedet. Mit forslag er at du enten finder en strålevarmer og retter den mod stedet - eller sætter en radiator op direkte på væggen. Det vil skabe så meget varme lokalt at du får tørret væggen ud. Du kan evt starte med en billig varmeblæser og se om det ikke virker. 

Mvh Troels
Annonce
Man kan vel ikke konkludere at der trækker fugt ind udefra. På de foreliggende oplysninger vil jeg da osse tro at der er kondens. For at ændre så den kolde overflade bliver varm nok til at undgå dugpunkt skal der ikke særlig meget isolering til. I vores gamle hus er der stadig vægge med påsat blød masonit. Før jeg isolerede udvendigt var de kolde men de trak ikke skimmel. Hvis det kun er et begrænset område under et vindue så kunne dette være en mulighed. ​Kork​​​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 11-12-2020 10:12:51

Man kan vel ikke konkludere at der trækker fugt ind udefra. På de foreliggende oplysninger vil jeg da osse tro at der er kondens. For at ændre så den kolde overflade bliver varm nok til at undgå dugpunkt skal der ikke særlig meget isolering til. I vores gamle hus er der stadig vægge med påsat blød masonit. Før jeg isolerede udvendigt var de kolde men de trak ikke skimmel. Hvis det kun er et begrænset område under et vindue så kunne dette være en mulighed. Kork

Det er helt sikkert kondens. og ifht Kork så vil jeg nok være bange for at der bare vil komme skimmel imellem korken og muren eller kan man gøre noget så det er helt lufttæt for at undgå kondends?

Der står også en vaskemaskine i rummet (gammelt nedlagt køkken), hvilket ikke hjælper. Jeg har målt væggens temperatur til 8-9 grader indvendigt og 1-2 grader udvendigt.
Så en hurtigt konklusion er at det burde være nok at få luftfugtigheden ned på 40% for at undgå kondens.
Jeg har bestilt en affugter nu og et digitalt hygrometer, så må jeg prøve og se om det kan give noget fornuftigt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også