Undergulvskonstruktion

Jeg skal til at rette det nuværende bjælkelag op inden jeg lægger sporplader til gulvvarme.
Da jeg skal fra 80 cc ned til 60 cc, har jeg besluttet at sætte nogle tværbjælker (45x95 mm) mellem de originale bjælker (100x200 mm).

Her opstår så to spørgsmål:
Når jeg fastgør tværbjælkerne er det så bedst at:
- fastgøre med almindelige vinkelbeslag under tværbjælken og ind på siden af de originale bjælker
- skrue en lægte (fx 38x63) ind på siden af den original bjælke og lægge tværbjælken på skrue fast

Første løsning tror jeg bliver billigst, men må omstændig.
Er der noget der knirker mere end andet?

Andet spørgsmål går så på lyddæmpning i konstruktionen.
Ovenpå tværbjælker lægger jeg sporplader, dernæst lyddæmpende lag og til sidst klikgulv.
Giver det mening at lægge en lyddæmpende strimmel skumplast for yderligere at dæmpe knirken mellem sporplader og bjælker, eller er det nok at have mellem sporplader og klikgulv?

Som det formentlig fremgår er jeg meget nervøs for at det ender med at knirke på sigt, hvilket jeg godt ved er uundgåeligt, men har I gode forslag til hvordan det mindskes, tages de imod med kyshånd.

Mvh
Den glade amatør-LDS'er
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du i stueplan? Du kan enten påfore de nuværende strøer påhver side, så du når ned på 70 cm eller lægge nye mellem de gamle. Det giver størst sikkerhed for plant gulv og knirkeri. Har du dampspærre monteret?

 

Ville også gøre som uldal skriver og ikke skrue noget mellem de eksisterende bjælker, som jeg forstår er din plan. Hvis du alligevel vælger at skrue noget mellem bjælkerne, ville jeg bruge bjælkesko.
Ville ikke bekymre mig om at det knirker hvis gulvet er skruet ordentlig til bjælkelaget, mit gulv knirker i hvert fald ikke.
uldal skrev den 10-12-2020 06:34:21

Er du i stueplan? Du kan enten påfore de nuværende strøer påhver side, så du når ned på 70 cm eller lægge nye mellem de gamle. Det giver størst sikkerhed for plant gulv og knirkeri. Har du dampspærre monteret?

 Jeg skal lave gulv både i stueplan og 1. sal.

Det er samme konstruktion begge steder, da jeg også har kælder.
Producent til sporplader skriver maks 60 cm cc og da jeg kun skal have 13 mm klikgulv ovenpå, tænker jeg ikke det hjælper til med at bære det helt store.

@perhans, jeg tænker bare, at hvis jeg påfore spærene, vil jeg have for stor spændvidde til at sporplader og klikgulv ikke udbøjer.
Så læg et lag gulvfiner på spærene og ret op med dem. Derefter sporplader.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis