Lysdæmper i korrepondance - vippekontakt?

Hej

Jeg skal have en lysdæmper på mine spisebordslamper. De er sat til et loftudtag med to enkeltkontakter i korrespondance. Min plan er at udskifte én af disse kontakter med denne: https://www.pricerunner.dk/pl/710-4668741/El-Artikler/LK-Fuga-506D6219-Sammenlign-Priser

Jeg har en lignende lysdæmper et andet sted i huset, og min plan er at kopiere opsætningen fra denne ift. placering af ledninger (den skal alligevel ud af væggen, fordi den skal udskiftes med en led-egnet version)

Men er der brug for, at jeg også ændrer den anden kontakt til spisebordslamperne, når nu den med lysdæmper fungerer som kip (slår tilbage, når den trykkes på)? Eller kan jeg fint have én kontakt, der fungerer som en klassisk vippekontakt og én kontakt, der fungerer som kip?

Mvh
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De to afbrydere sidder formentlig to forskellige steder? Den ene skifter du ud med en lysdæmper, og den anden forsynes med en fjeder, så den virker som en kip.

fase
Om der skal flyttes ledninger i den kontakt, du monterer fjeder i, afhænger af den type korrespondance, der brugt.
Hvis der en fase i begge afbrydere, skal du finde den ledning, der er tændledning. den skal så forbindes til udgangen på lysdæmperen og den ledning, der ikke er tændledning, skal forbindes til indgangen på lysdæmperen. Men hvis du tager et billede af de to afbrydere set bagfra, vil det være nemmere at forklare, hvordan du skal gøre.

fase
Jeg tager et billede så snart jeg har lysdæmperen hjemme og har fået åbnet kontakterne.
Jeg får åbnet kontakterne i morgen - jeg mangler dog stadig en returfjeder til venstre kontakt på billedet her. Ved nogen mon, hvilken slags jeg skal have? Og hvor jeg kan få den i en fysisk butik?
Annonce
Hvis du mangler en fysisk butik, og byggemarkedet ikke har fjederen, ville den nærmeste elinstallatør være et oplagt emne.

fase
Det gør jeg!

Kan jeg montere lysdæmperen i den anden ende af korrespondancen uden at montere fjederen i den blivende kontakt? For så vil jeg gøre det i morgen. Ellers venter jeg, til den lander med posten :-)
Hvis du ikke monterer ledningen fra korrespondanceafbryderen til pil ind i lysdæmperen, er der intet i vejen for at montere lysdæmperen.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis