Hvorfor slår HFI ikke fra?

Jeg har gravet et 240v kabel over til udendørs belysning. Tidligere ejer har åbenbart ikke gidet grave det mere end 30 cm ned...
Det, der undrer mig ler, at mit HFI-relæ ikke slog ud. Og det gjorde det heller ikke, da jeg efter at have gravet kablet fri pressede fasen direkte i jorden (for at se, hvad der skete), Burde det ikke slå ud, eller kan jorden lede så dårligt, at det ikke giver nogen strøm af betydning? Vil jo også forklare, hvorfor jordspyd er så lange, som de er.,,
Og ja, HFI-relæet fungerer udmærket, når jeg trykker på testknappen. Det er heller ikke mere end et halvt år siden, elektrikeren bankede nyt jordspyd i og målte forbindelsen igennem.

Nogen bud? Tak

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 30 cm. er OK, hvis kablet er dækket med dækskinne. Udkobling af dit HFI relæ er straks lidt anderledes. Det kræver en måling af strømmen for at kunne fortælle om installationen er OK. Den maksimale overgangsmodstand må være højst 1666 Ohm. Uden at kende forholdene hos dig ville jeg mene at relæet burde koble ud, men som sagt det bør måles om jordforbindelsen er OK.

fase
Tak for svar.
Ja, der var jo så ingen dækskinne, kun blomsterløg og andre vækster :)

Og ja, ved nærmere eftertanke, så har beskaffenheden af mit jordspyd jo intet med den aktuelle problemstilling at gøre.
Jeg tænker, at den ret løse jord i området må have en temmelig dårlig ledningsevne.
Du ved naturligvis at dit udvendige lys var tændt, så der virkelig var en fase på da du stoppede ledningen imod jorden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jep :) Den anden lampe var der lys i, og jeg havde også en polsøger på. 
Tja nu har en polsøger det jo med at lyse bare man kigger lidt skævt på den... ikke sikkert at der har været fuld spænding på så skal du have et mutimeter på. 
Annonce
Ja, det er korrekt mht polsøgere, men nu lyste den anden lampe på samme kabel som sagt også. Men aner i øvrigt ikke, om der kan være spændingstab i den sensor, der styrer lyset...
Som afslutning på historien, kan jeg oplyse, at jeg i dag gentog testen med en fase mod jord. Denne gang afisolerede jeg omkring 15 cm og stak den i fast jord. Herefter slog HFI'en fra.
og spændingen mellem fase og nul var desuden fin.
I gamle dage før HFI og HPFI blev almindelig var det ret nemt at få orm op af jorden når man skulle ud at fiske.
En havegreb stukket ned i jorden og så spænding på. I løbet af få minutter var ormene kravlet op til overfladen.
Det kan absolut ikke anbefales at gentage den metode.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Haha, det gik lystigt for sig i "gamle dage" - men ikke for ormene...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis