Misfarvninger i slebet bordplade

Hej

Jeg har lige slebet min bordplade i køkkenet. Forventede at bordpladen ved slibning ville se lys og ensartet ud, men der er mørke områder, som kan ses omkring vasken og op mod kogepladen. Savsmulden ved disse områder virkede også en smule "klæg" og satte sig på slibepapiret, hvilket jeg ikke oplevede på de andre områder af bordpladen.
Kan det være vand/stegefedt, der er trukket ned i bordpladen eller hvad kan årsagen være? Og kan det rettes op på nogen måde?
Tænker at give den en hvidpigmenteret olie efterfølgende.

Mvh.
Anders

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ses ofte på ældre bordplader der slibes, at der efterlades mørke områder. Det skyldes som du rigtig er inde på, påvirkning fra vand og fedt.

Resultatet kan udbedres ved grundig vask med krystalsæbe. Lad sæben virke et par timer, og aftør med moderate mængder af vand. Gentag processen indtil sæben ikke mere er grumset.

Lad bordpladen tørre, og slib igen. Er savsmuldet stadig fedtet, gentages processen, men denne gang kan der være nødvendigt at opbløde træet i dybden med sæbevand. Vær forsigtig. Opblødt træ er meget modtagelig for mekanisk påvirkning.

Jeg ville kraftig overveje at afmontere vask og blandingsbatteri under processen.

Til sidst kan resten af misfarvningerne jævnes med en mild opløsning af oxalsyre.

P.S. Det er en dårlig ide at slutbehandle med pigmenterede olier. Pigmenterne lægger sig i overfladen og slides hurtig af.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 09-12-2020 04:59:44

P.S. Det er en dårlig ide at slutbehandle med pigmenterede olier. Pigmenterne lægger sig i overfladen og slides hurtig af.

Jeg har osmo hvidpigmenteret hårdvoks olie på mit køkkenbord, og det holder altså fint også med den hvide nuance



Ask
Det kommer helt an på hvordan køkkenet bruges.

Til et udstyrkestykke hvor der kun tilberedes færdigretter renset for besværlighederne fungerer pigmenterede overflader fint. Det er en helt anden sag når råvarer kommer ind direkte uden forarbejdning forinden.

Grøntsager med jord fra haven. Vildt med blod fra jagten, og frugt plukket med saft og snask sætter også sine spor.

Når jeg anbefaler den ultimative behandling, skyldes det mange års erfaring som sikrer det bedste resultat selv ved hård behandling. At nogle kun bruger køkkenet som afsætningsplads for færdigretter gør ikke resultatet ringere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis