Efterisolere ventilationsanlægs rør hjælp :)

Isolere rør ved mit genvex 180..

De fleste af mine rør er nede i isolering + papiruld henover.

Men de her ovenpå anlæg osv. med det grå halløj på.. Kunne jeg godt tænke mig at efterisolere? Kan jeg det? Kan det gøres med fx: Glasuld ISOVER Basic ruller 95 mm ? Skal det afsluttes med gaffatape ? og bindes med ståltråd for at holde det?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge isolering der smyger sig tæt på rørene uden isoleringen sammenpresses eller efterlader sprækker. Det opnår du bedst med flere forskudte lag tynd isolering - eksempelvis 45mm mineraluld.

Brug ikke gaffatape. Limen bliver klistret og slipper taget over en kort årrække.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Følg dette LINK og gå ned og vælg installations vejledning. Der fremkommer en pdf fil og her går du til side 7 hvor det principielt er vist.
Hoved konklusionen er at isolering skal ligge tæt op ad rør. Så med passende tilskæring af 45 mm glasuld kan det lade sig gøre at få mindst 125 mm isolering over. De fleksible rør i baggrunden kræver lamel måtter og her findes egnet dampspærre tape eller sølvpapir tape. Der skal lukkes i alle sprækker og samlinger da der ellers let kommer huller hvor det kan (blæse) ind til rørene. Under selve arbejdet er det praktisk at have nogle ruller tynd ståltråd på en lille pind. Så man fastholde det under arbejdet. Det bliver efterfølgende siddende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis