Hej 😊
Da jeg fjernede tapet i mit nye hus i dag, og tog elradiatorer ned, dukkede disse godter op:
En tidligere ejer har renoveret og fået lagt seriøs elektricitet ind, heriblandt 400 volt til radiatorerne. En efterfølgende ejer har... Ja... Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige, men det er rimeligt langt fra kosher, det dér.
Jeg har ikke selv i sinde at bruge radiatorerne, da der er en fortrinlig brændeovn i samme rum, så jeg var faktisk i færd med at tage dem ned permanent, da jeg så dette rod.
Radiatorerne kører på et dedikeret kredsløb ude i eltavlen, og jeg har slukket for det. Min plan er, at lade kablerne bo bag gipspladerne fremover - termineret i kabelsamlerne, og slukket i eltavlen. Jeg skal alligevel have en elektriker ud at opgradere tavlen så jeg kan trække en gennemstrømningsvandvarmer, og så tænkte jeg at nede ham koble radiatorkablerne helt fra tavlen i samme ombæring. Alternativet er jo at rive gipspladerne ned og fjerne kablerne helt, men det er jo et massivt indgreb.
Nu spekulerer jeg bare på, om det mon er lovligt, eller om elektrikeren vil insistere på, at jeg fjerner dem helt. Altså, om det er lovligt at have elkabler liggende bag gipsplader, når de hverken er forbundet til tavle eller radiatorer.
Mit instinktive svar er "selvfølgelig er det da det," der er jo bare kobber og plastic, men man ved jo aldrig med de regler dér... Gør I?
På forhånd tak 😊
Hej 😊 Da jeg fjernede tapet i mit nye hus i dag...
Vis hele indlægget