Spartling af gipsplader efter nedrivning af tapet

Hej 😃

Jeg har kÞbt hus og er ved at sÊtte i stand. Jeg vil gerne spartle vÊggene, og havde egentlig fÞrst tÊnkt at spartle oven pÄ tapetet, som sad pÄ gipsplader oven pÄ efterisolering af ydermurene. Det var fordi, jeg havde hÞrt, at hvis man forsÞger at fjerne tapet fra gipsplader, sÄ vil det ÞdelÊgge pladerne.

Men det viste sig at vÊre ganske nemt at fÄ af, sÄ nu stÄr jeg med gipsplader uden tapet, men med nogle brune papiroverflader med lidt limrester pÄ fra tapetet. Jeg ved ikke, om disse papiroverflader er sat pÄ af hÄndvÊrkerne, eller om de er en del af gipsplader standard (har faktisk aldrig arbejdet med sÄdan nogle), eller om det mon er en del af tapetet, der er blevet siddende, sÄ nu er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg skal gÞre.

Min umiddelbare tanke er at give dem en tur med rystepudseren for at fnuller og rester, der stikker langt frem, og sĂ„ ellers bare prĂžve at spartle dem, men jeg er ikke sikker pĂ„, om det er korrekt fremgangsmĂ„de đŸ€” AltsĂ„ om spartlen kan hĂŠfte godt nok pĂ„ det? Jeg har ogsĂ„ kĂžbt noget armeringstape, og tĂŠnker at bruge det over de fĂ„ omrĂ„der, hvor der er rĂžget noget af pappen af, og gipsen er blottet. Er det en god idĂ©? 

Jeg vedhÊfter billeder. De er i Þvrigt sat op i 1995, tror jeg, da vinduerne er stemplet med den dato, og jeg er ret sikker pÄ, at det har vÊret et samlet projekt.

PĂ„ forhĂ„nd tusind tak 😊

PS : min spartel er Jotun Sparkel Medium Pluss. Ved ikke om det har betydning. 

5 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
Det brune papir er en del af gipspladen. De har en karton flade pÄ begge sider. Du kan bare spartle pÄ de plader og der skal ikke armerings bÄnd pÄ de sÄrede steder. Det er kun ved samlinger eller hvor det stÞder op til mur eller andet materiale.
Du skal bruge en ca. 40 cm bred spartel og i den anden hÄnd en 10-15 cm. bred. SÄ trÊkker du spartelmasse op fra spanden med den lille og lÊgger det pÄ den store. FÞrst fylder du huller og sÄrede steder, ret plant med overflade. AltsÄ uden at der er buler eller lignende der stikker ud. SmÄ huller og rifter har ingen betydning.
Dagen efter slibes let sĂ„ eventuelle spidser og kanter slibes vĂŠk. SĂ„ fuldspartles med et tyndt lag over hele fladen. Den brede spartel holdes pĂ„ en mĂ„de sĂ„ man trykker lidt mere pĂ„ den side man pĂ„ vej imod. SĂ„ undgĂ„s at der trĂŠkkes striber op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-12-2020 21:54:09

Det brune papir er en del af gipspladen. De har en karton flade pÄ begge sider. Du kan bare spartle pÄ de plader og der skal ikke armerings bÄnd pÄ de sÄrede steder. Det er kun ved samlinger eller hvor det stÞder op til mur eller andet materiale.
Du skal bruge en ca. 40 cm bred spartel og i den anden hÄnd en 10-15 cm. bred. SÄ trÊkker du spartelmasse op fra spanden med den lille og lÊgger det pÄ den store. FÞrst fylder du huller og sÄrede steder, ret plant med overflade. AltsÄ uden at der er buler eller lignende der stikker ud. SmÄ huller og rifter har ingen betydning.
Dagen efter slibes let sĂ„ eventuelle spidser og kanter slibes vĂŠk. SĂ„ fuldspartles med et tyndt lag over hele fladen. Den brede spartel holdes pĂ„ en mĂ„de sĂ„ man trykker lidt mere pĂ„ den side man pĂ„ vej imod. SĂ„ undgĂ„s at der trĂŠkkes striber op. 

Tak, Erik! Jeg havde taget et par videoer med i huset, hvor der blev spartlet, og da jeg gensĂ„ en af dem, lagde jeg mĂŠrke til, at der blev snakket om at det var vigtigt, at man ikke skruede skruerne for langt ind - at de kun lige skulle masse pappet ind og ligge lige under overfladen. SĂ„ jeg kunne forstĂ„, at det var normalt med pap — blot var det pĂ„ de videoer, jeg sĂ„ bare hvidt i stedet for brunt :D Heldigvis havde jeg masser af andre ting at lave, sĂ„ jeg ventede lidt. Blandt andet har jeg ogsĂ„ spartlet pĂ„ en murstensvĂŠg med noget mĂžrtelagtigt spartel, sĂ„ jeg har Ăžvet mig lidt. Jeg tager i huset igen om et par dage, og sĂ„ skal der spartles pĂ„ gipsvĂŠggene. Jeg tĂŠnkte pĂ„ — nĂ„r nu det er gipsplader, hvorfra jeg har fjernet tapet, og hvor jeg ogsĂ„ kĂžrer sandpapir over for at slibe smĂ„efterladenskaber vĂŠk — om det ikke ville vĂŠre en god idĂ© at fugte pappet en smule med en forstĂžver lige inden jeg spartler, sĂ„ det binder bedre, ikke mindst pga. evt. stĂžvrester, jeg ikke har fanget med stĂžvsugeren.  Hvad tĂŠnker du om det?

NÄja, ogsÄ ift. armeringstape, sÄ har jeg ikke brugt den. Jeg kan se, at der af hvem end, der satte pladerne op allerede er armeret mellem dem med tape eller det dér papirbÄnd (det ligner for mig tape), og jeg brugte noget bland-selv-gips til at fylde smÄhullerne ud med. Jeg gemmer alle kvitteringer pÄ alt jeg kÞber, sÄ jeg kan bytte det, hvis jeg ender med ikke at bruge det, og indtil videre fÄr jeg penge tilbage for min tape :D
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
IndkĂžbstip: FĂ„ 20% rabat pĂ„ spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er ikke en god ide at fugte gipsplader inden spartling. Sand spartel har den egenskab at det binder pÄ stort set alt. Du skal helst have et rent gulv under, sÄ det spartel der utvivlsomt spildes kan samles op og genbruges. Det kan genbruges i de lidt stÞrre huller eller lignende. Det kan vÊre risikabel at smide det tilbage i spanden, sÄ i stedet for at have en lille smule noget forurenet spartel har du en spandfuld let forurenet. .
Det er brand irriterende hvis man har fÄet blandet noget sand eller fnuller i hele spanden. NÄr man sÄ trÊkker spartel pÄ sÄ kommer der slÊbestriber.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-12-2020 19:39:59

Det er ikke en god ide at fugte gipsplader inden spartling. Sand spartel har den egenskab at det binder pÄ stort set alt. Du skal helst have et rent gulv under, sÄ det spartel der utvivlsomt spildes kan samles op og genbruges. Det kan genbruges i de lidt stÞrre huller eller lignende. Det kan vÊre risikabel at smide det tilbage i spanden, sÄ i stedet for at have en lille smule noget forurenet spartel har du en spandfuld let forurenet. .
Det er brand irriterende hvis man har fÄet blandet noget sand eller fnuller i hele spanden. NÄr man sÄ trÊkker spartel pÄ sÄ kommer der slÊbestriber.

 Fedt, tak for inputtene! Har aldrig prĂžvet det fĂžr, sĂ„ det bliver spĂŠndende hvordan det gĂ„r :) Det mĂžrtelarbejde har vĂŠret pĂŠnt irriterende, men det ender fint nok, ser det ud til. Investerede i et par spartler af nogenlunde kvalitet, og de har vĂŠret rigtig gode at bruge — meget bedre end de smĂ„, dumme nogen, jeg havde liggende pĂ„ loftet. Den store er dog en 60 cm bred Ă©n, sĂ„ jeg hĂ„ber, jeg kan hĂ„ndtere den. I den video, jeg sĂ„, hvor personen var mest informativ, og resultatet blev flottest, brugte og anbefalede han en meget bred spartel, sĂ„ derfor kĂžbte jeg den bredeste de havde, hvor jeg kĂžbte bĂžtterne med spartel :)


Tak igen, Erik, for al din hjĂŠlp!
Den store pĂ„ 60 cm er ok hvis dine overarme kan hĂ„ndtere den.   Og gĂžr dem ordentig ren HVER DAG  ogsĂ„ op imod hĂ„ndtag m.m. Det er skĂžnt at fĂ„ fat i ordentlig rent vĂŠrktĂžj dagen efter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
IndkĂžbstip: FĂ„ 20% rabat pĂ„ spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.
Sponsor pÄ LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor pÄ Lav-det-selv.

FÄ sÊrlig rabat pÄ maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se ogsÄ