Spartling af gipsplader efter nedrivning af tapet

Hej 😃

Jeg har købt hus og er ved at sætte i stand. Jeg vil gerne spartle væggene, og havde egentlig først tænkt at spartle oven på tapetet, som sad på gipsplader oven på efterisolering af ydermurene. Det var fordi, jeg havde hørt, at hvis man forsøger at fjerne tapet fra gipsplader, så vil det ødelægge pladerne.

Men det viste sig at være ganske nemt at få af, så nu står jeg med gipsplader uden tapet, men med nogle brune papiroverflader med lidt limrester på fra tapetet. Jeg ved ikke, om disse papiroverflader er sat på af håndværkerne, eller om de er en del af gipsplader standard (har faktisk aldrig arbejdet med sådan nogle), eller om det mon er en del af tapetet, der er blevet siddende, så nu er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

Min umiddelbare tanke er at give dem en tur med rystepudseren for at fnuller og rester, der stikker langt frem, og så ellers bare prøve at spartle dem, men jeg er ikke sikker på, om det er korrekt fremgangsmåde 🤔 Altså om spartlen kan hæfte godt nok på det? Jeg har også købt noget armeringstape, og tænker at bruge det over de få områder, hvor der er røget noget af pappen af, og gipsen er blottet. Er det en god idé? 

Jeg vedhæfter billeder. De er i øvrigt sat op i 1995, tror jeg, da vinduerne er stemplet med den dato, og jeg er ret sikker på, at det har været et samlet projekt.

På forhånd tusind tak 😊

PS : min spartel er Jotun Sparkel Medium Pluss. Ved ikke om det har betydning. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
18730 7480
Det brune papir er en del af gipspladen. De har en karton flade på begge sider. Du kan bare spartle på de plader og der skal ikke armerings bånd på de sårede steder. Det er kun ved samlinger eller hvor det støder op til mur eller andet materiale.
Du skal bruge en ca. 40 cm bred spartel og i den anden hånd en 10-15 cm. bred. Så trækker du spartelmasse op fra spanden med den lille og lægger det på den store. Først fylder du huller og sårede steder, ret plant med overflade. Altså uden at der er buler eller lignende der stikker ud. Små huller og rifter har ingen betydning.
Dagen efter slibes let så eventuelle spidser og kanter slibes væk. Så fuldspartles med et tyndt lag over hele fladen. Den brede spartel holdes på en måde så man trykker lidt mere på den side man på vej imod. Så undgås at der trækkes striber op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
HammerOgSnegl
HammerOgSnegl Trådstarter
41 2200
ev elmand skrev den 10-12-2020 21:54:09

Det brune papir er en del af gipspladen. De har en karton flade på begge sider. Du kan bare spartle på de plader og der skal ikke armerings bånd på de sårede steder. Det er kun ved samlinger eller hvor det støder op til mur eller andet materiale.
Du skal bruge en ca. 40 cm bred spartel og i den anden hånd en 10-15 cm. bred. Så trækker du spartelmasse op fra spanden med den lille og lægger det på den store. Først fylder du huller og sårede steder, ret plant med overflade. Altså uden at der er buler eller lignende der stikker ud. Små huller og rifter har ingen betydning.
Dagen efter slibes let så eventuelle spidser og kanter slibes væk. Så fuldspartles med et tyndt lag over hele fladen. Den brede spartel holdes på en måde så man trykker lidt mere på den side man på vej imod. Så undgås at der trækkes striber op. 

Tak, Erik! Jeg havde taget et par videoer med i huset, hvor der blev spartlet, og da jeg genså en af dem, lagde jeg mærke til, at der blev snakket om at det var vigtigt, at man ikke skruede skruerne for langt ind - at de kun lige skulle masse pappet ind og ligge lige under overfladen. Så jeg kunne forstå, at det var normalt med pap — blot var det på de videoer, jeg så bare hvidt i stedet for brunt :D Heldigvis havde jeg masser af andre ting at lave, så jeg ventede lidt. Blandt andet har jeg også spartlet på en murstensvæg med noget mørtelagtigt spartel, så jeg har øvet mig lidt. Jeg tager i huset igen om et par dage, og så skal der spartles på gipsvæggene. Jeg tænkte på — når nu det er gipsplader, hvorfra jeg har fjernet tapet, og hvor jeg også kører sandpapir over for at slibe småefterladenskaber væk — om det ikke ville være en god idé at fugte pappet en smule med en forstøver lige inden jeg spartler, så det binder bedre, ikke mindst pga. evt. støvrester, jeg ikke har fanget med støvsugeren.  Hvad tænker du om det?

Nåja, også ift. armeringstape, så har jeg ikke brugt den. Jeg kan se, at der af hvem end, der satte pladerne op allerede er armeret mellem dem med tape eller det dér papirbånd (det ligner for mig tape), og jeg brugte noget bland-selv-gips til at fylde småhullerne ud med. Jeg gemmer alle kvitteringer på alt jeg køber, så jeg kan bytte det, hvis jeg ender med ikke at bruge det, og indtil videre får jeg penge tilbage for min tape :D
ev elmand
ev elmand
18730 7480
Det er ikke en god ide at fugte gipsplader inden spartling. Sand spartel har den egenskab at det binder på stort set alt. Du skal helst have et rent gulv under, så det spartel der utvivlsomt spildes kan samles op og genbruges. Det kan genbruges i de lidt større huller eller lignende. Det kan være risikabel at smide det tilbage i spanden, så i stedet for at have en lille smule noget forurenet spartel har du en spandfuld let forurenet. .
Det er brand irriterende hvis man har fået blandet noget sand eller fnuller i hele spanden. Når man så trækker spartel på så kommer der slæbestriber.

m.v.h. Erik
Annonce
Annonce
HammerOgSnegl
HammerOgSnegl Trådstarter
41 2200
ev elmand skrev den 13-12-2020 19:39:59

Det er ikke en god ide at fugte gipsplader inden spartling. Sand spartel har den egenskab at det binder på stort set alt. Du skal helst have et rent gulv under, så det spartel der utvivlsomt spildes kan samles op og genbruges. Det kan genbruges i de lidt større huller eller lignende. Det kan være risikabel at smide det tilbage i spanden, så i stedet for at have en lille smule noget forurenet spartel har du en spandfuld let forurenet. .
Det er brand irriterende hvis man har fået blandet noget sand eller fnuller i hele spanden. Når man så trækker spartel på så kommer der slæbestriber.

Fedt, tak for inputtene! Har aldrig prøvet det før, så det bliver spændende hvordan det går :) Det mørtelarbejde har været pænt irriterende, men det ender fint nok, ser det ud til. Investerede i et par spartler af nogenlunde kvalitet, og de har været rigtig gode at bruge — meget bedre end de små, dumme nogen, jeg havde liggende på loftet. Den store er dog en 60 cm bred én, så jeg håber, jeg kan håndtere den. I den video, jeg så, hvor personen var mest informativ, og resultatet blev flottest, brugte og anbefalede han en meget bred spartel, så derfor købte jeg den bredeste de havde, hvor jeg købte bøtterne med spartel :)

Tak igen, Erik, for al din hjælp!
ev elmand
ev elmand
18730 7480
Den store på 60 cm er ok hvis dine overarme kan håndtere den.   Og gør dem ordentig ren HVER DAG  også op imod håndtag m.m. Det er skønt at få fat i ordentlig rent værktøj dagen efter. 

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x
Sponsor på LDS
Malgodt

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Plæneklipper starter fint men går ud efter 5 sek.
    Værktøj og maskiner (læst 14764 gange)
  2. Skal trække i snoren på plæneklipper 20-30 gange før den starter...
    Værktøj og maskiner (læst 449 gange)
  3. Udskifte punktfundament?
    Lav-Hus (læst 387 gange)
  4. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 4837 gange)
  5. Pex i let væg - Skal røret kunne udskiftes
    Lav-Hus (læst 314 gange)
  6. Montering af kraftstik
    Lav-Hus (læst 15150 gange)
  7. El & vand overbo/underbo, hvad kan det være?
    Lav-Hus (læst 377 gange)
  8. Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?
    Lav-Hus (læst 20924 gange)
  9. Hængekøje — bæreevne af reglar i efterisoleret mur?
    Lav-Hus (læst 580 gange)
  10. Kloak faldet sammen
    Lav-Hus (læst 1091 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også