Ingen varme på ny radiator

Hey,

Har lige smidt en ny radiator op (600x900 mm.). Havde to ballofixer siddende, én på frem og én på retur... Eller det er et ét-strengsanlæg, men det er en afgrening til en håndklædetørrer, som jeg har hooked på og det er håndklædetørrens frem og retur... Anyways, her har jeg smidt 15 mm. PEX på.
På den nye radiator er termostat og ventil sat øverst til højre, retur i bunden til højre, luftskrue øverst til ventre og prop i venstre bund.

Efter montering åbnede jeg for ballofixen på fremløbet til radiatoren og lod radiatoren blive fyldt. Trykket røg i bund på fyret helt som forventet. Så åbnede jeg for retur på radiatoren og så gik den ellers med at fylde vand på anlægget og lufte ud.

... som sagt så gjort. Trykket på fyret (gasfyr med lukket ekspansion) ligger på 1,3 bar og der er fin varme på resten af hytten. Men ikke den nye radiator.

Ventilen på den nye radiator er indstillet til N og termostaten sat til fuld smadder... Og det sprøjter fint ud med vand når jeg åbner luftskruen.

Hvor starter jeg fejlsøgningen...?

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at skrue op for din pumpe 

Elektronikteknikeren
Mon ikke du har "smidt" den forkerte radiatorventil på radiatoren. Når du har et-strengsanlæg, så er der ikke meget differenstryk til rådighed. Derfor skal der anvendes radiatorventiler med større åbning, f.eks. Danfoss type RA-G.

Søren O
Har forsøgt mig med at skrue op på cirkulationspumpen der sidder i fyret, uden held.
Ventilen er et bud... Vidste faktisk ikke der var forskel. Det er en Danfoss RA-N ventil.

 

RA-N er til almindelige 2-strengs anlæg.

Søren O
Lysningen i RA-N er ganske lille, og ikke nok til at differenstrykket kan overvinde modstanden.

Du kan også forsøge at gøre bypass røret mere restriktivt så mere vand vil tvinges igennem radiatoren i stedet for udenom. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Det lyder som om jeg må på jagt efter en ny ventil i morgen.
Men, bonus spørgsmål. Jeg er ved at omlægge delvist til 2-strengs anlæg pga. gulvvarme og den her radiator skulle faktisk have siddet på den nye 2 strengs del efter planen - men min faste VVS’er er gået under jorden og jeg blev utålmodig, så smed den på 1-strengsdelen.
Vil en RA-G køre fint når der bliver lagt om til 2-strengs?

 

Jeg tror ikke på RA-G ventil i et 2-strengs anlæg, og slet ikke hvis ikke alle ventiler er ens.

Søren O
Søren O, det lyder som om der er styr på det.
Nu tænker jeg lidt på om jeg skal skifte ventilen, eller bare komme videre med at etablere 2-strengsdelen. Planen er lade 1-strengsdelen til husets radiatorer være som den er - ellers skal gulvene op.
I den del af huset, hvor jeg har været gulvene igennem og har etableret gulvvarme vil jeg have 2-strengsanlæg - mest fordi jeg kan og så bygge videre på det i fremtiden.
Min tanke var at sætte T-stykker lige under fyret og lave afgrening herfra til 2-strengs delen af anlægget. Kan det gøres uden videre, eller får jeg brug for en flowbegrænser/indreguleringsventil på returen på 2-strengsdelen?

 

Du får ikke brug for flowbegrænser på 2-strengs delen, det regulerer dine radiatortermostater.
Jeg vil anbefale dig 2 cirkulationspumper - 1 til hver kreds.
Pumpen til 1 - kreds systemet kører næsten uden tryk, hvor 2 - kreds pumpen skal afgive større tryk. 

Søren O
2-kreds delen bliver udelukkende til gulvvarmen. Her sidder der allerede shunt og pumpe - det sidder bare på 1-strengsnlægget i dag... Har for nylig lavet nyt terrændæk i en del af huset og fik i den forbindelse mulighed for at trække lidt nye rør fra fyret og frem til en “teknikbrønd” lavet for en 10 år tilbage af tidligere ejere. Her har jeg fået sat shunten.
Radiatoren jeg lige har sat op er midlertidig indtil jeg får lagt gulvvarmen i det nye rum.

Er det nødvendigt med en seperat pumpe fra fyret og frem til shunten...?

Tanken med at splitte systemerne var dels af fremtidshensyn, men også at kunne køre med lidt lavere fremløbstemperatur. Er efterhånden nede på 4 radiatorer - én stor i stuen som bruges som supplememt til luft-luft varmepumpe, og 3 radiatorer fordelt i de resterende værelser, hvor vi generelt ikke har behov for så forfærdelig meget varme.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis