Lim vs. indeklima

Hej LDS.

Jeg købte en (dyr!) madras hos Jysk, der decideret stank af kemi. Det kunne jeg ikke sove med, så splittede den ad. I den process måtte jeg hive et latex-delelement af, som var limet fast. Det blev så efterfølgende skyllet.

Nu skal jeg så lime latex-element på igen og vil gerne have fat i det mest indeklima venlige lim.

Det er latex der skal limes på noget stof. I praksis vil det være to store elementer der er limet sammen, som måske har betydning for tørringstid og limtype. Det kan dog sagtens stå og tørre en uges tid, hvis det er.

Jeg kan se der er MAL-kode man kan gå efter. Men synes ikke rigtig jeg kan finde nogle gode konkrete bud. Har i noget jeg kan se efter, eller konkrete produkter? Det vil være en stor hjælp. :)

vh,
Anders

“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kigge efter en PU lim i en miljøvenlig udgave 

Elektronikteknikeren
normalt bruges der kontaktlim til den slags
den fås også på vandbasis , hvis du vil undgå opløsningsmidler , er bare lidt længere om at tørre
Der er intet nyt i at nye ting lugter nyt - og "kemisk". Du kunne vel også have ladet madrassen stå udpakket og dampe lidt af, inden du tog den i brug?

Hellere leje end at bo på gaden.
Til info er det helt normalt at det lugter af "fabrik" når man åbner en ny seng der går stået indpakket i plast siden produktion... Det står også i vejledningen. Den skal helt stå nogle døgn og "dampe" af, herefter forsvinder lugten helt - det er ikke udtryk for at der er noget giftigt ved den.

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
@Kolding75 & madon. Yes, den er jeg med på. Derfor lod jeg også madrassen stå i 3 uger, men uden reduktion i lugten.

@Gregeren: PU-lim ser interessant ud. Det vil jeg se nærmere på.

@bredker: Det skal være lim med en vis styrke, så kontaktlim i en vandbaseret udgave lyder helt rigtigt.

Annonce

Da du jo i sagens natur kommer til at ligge med snuden nede i det, ville jeg ikke anvende kontaktlim, uanset, hvor vandbaseret den er..
Jeg aner ikke om disse har noget, der kan bruges, men det er et forsøg værd..

https://okomaling.dk/klaebere-35/

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

har lavet mange sofaer og stole , der brugte vi altid kontaktlim
@lyhne1: tak for tippet! Jeg bestilte en omgang derfra. Starter "i et hjørne" med at teste om der opstår lugt/allergi/hovedpine gener. Hvis ikke, så kører jeg med det.

@bredker: godt at vide, at kontaktlim er normalt at benytte. Jeg er dog selv ret sart med den slags, så jo mindre "kemi" jo bedre.

@lyhne1: købte den hippielim du viste - eller klæber som de kalder det - og den fungerer godt. Den er helt lugtfri når den er tør og har ikke oplevet nogle gener, selvom jeg nærmest har sovet med næsen ned i det.

https://okomaling.dk/klaebere-276/universalklaeber-nr-380-p622

Fedt!
Tak for tilbagemelding..
Jeg har kun brugt deres træmaling indendørs, til et skab.. det var altså også en fremragende oplevelse!

Måske vi skulle anbefale et samarbejde(rabatordning)mellem dem og lds.dk..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis