Hvordan tjekker jeg om der er malet med diffusionsåben maling i kælder?

Hej.

Jeg skal male en væg i min kælder. Jeg har spartlet oven på den gamle maling, og ville så male på ny med noget diffusionsåben maling, men det giver jo kun mening hvis den gamle maling også er diffusionsåben. Hvordan kan jeg tjekke om den gamle malingen er diffusionsåben?

På forhånd tak.

De bedste hilsner
Emil Davidsen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest må du jo ind til den gamle maling igen. Med mindre du allerede nu kan huske at den skallede af - så er den nok ikke diffussionsåben. Smittede den af, er der omvendt gode chancer for at det var en kalkmaling. Det kommer alt andet også an på hvor gammelt dit hus er.

Men hvis ikke du har døjet med fugt i din kælder, eller der har været afskalning/saltudtræk indtil nu, ville jeg nok bare lade det være, men sørge for at male med en silikat eller silikonemaling. Den eneste måde effektivt at få maling af er at fjerne den gamle puds helt. 


Mvh Troels
Uden at jeg vil lægge hovedet på blokken og garantere min udtalelse. Så er der vist nok en gang blevet nævnt herinde, at du kan forsøge at brænde en flage af malingen. Hvis det brænder, er der tale om plastmaling. Silikat m.m. kan ikke brænde... Om der er hold i det, ved jeg ikke?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvilken spartel har du brugt. Som oftes er den spartel en maler bruger ikke specialt diffusionsåben. 
Nej ligesom murværk skriver så er det nok gået galt med spartlen allerede. Jeg har aldrig hørt om diffusionsåben spartel

Hvis du lader spartlen sidde er malingstypen ligegyldig.

Hvis du vil være sikker på at det er diffusionåbenet skal det hele af. Men altså du kan jo lade det sidde og se hvad der sker 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også