Skydedør i nyt hus - hvilken type væg?

Hej

Arkitekten har indtegnet en 3-4 skydedøre i vores kommende hus. Grundet økonomi laver jeg alt indvendigt selv. I forhold til skydedøren slog det mig at det måske var uhensigtsmæssigt at væggen hvori skydedøren skal være opmures i gasbeton, idet der så er to typer materialer der arbejder forskelligt med en efterfølgende revne til følge. Er det korrekt tænkt? Altså at alle vægge med skydedøre skal opbygges i træskelet istedet for gasbeton?

Mvh Henrik 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke klandre din arkitekt, men skyde døre er et meget dårlig valg. Det er i alle aspekter bedre med almindelige døre. Holder bedre, billigere, tyndere vægge, mere lydtætte.  ja jeg kunne blive ved.
Den væg skydedøren skal køre hen ad kan jo godt være gasbeton og så kører den synlig ude på siden af denne. med inddækning af ruller og skinne.
ELLER den kan dækkes ind med en kasse. som er lidt skrøbelig  fordi der ikke er plads til forskalling.
Endelig kan man jo lave 2 tynde vægge som døren kan køre imellem. Så får man problem med overligger og væg bredde.
Argumentet med at almindelige døre fylder mere ind i rummet køber jeg sjældent. Når en dør åbner op imod en væg, et møbel eller lignende så fylder den ikke i rummet for man kan alligevel ikke gå den vej.
Forstår du pointen jeg har i den seneste halve år monteret 6-7 almindelige døre og under protest 4 skydedøre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Enig i, at jeg for alt i verden ville undgå skydedøre - af hensyn til vedligehold, senere udskiftning, samt lyd. Det sagt, så kan de give meget i kompakte rum. Valgte for nylig at gå med en skydedør hos min bror, da det gav plads til 75 cm. mere skabsvæg, hvor døren eller ville have åbnet op foran - og så kunne man selvfølgelig lukke døren inden man kunne komme til sit skab, men...
Det sagt og for at svare på spørgsmålet, så ville det være at foretrække at lave hele væggen som skydedøren skal sidde i, i træ eller stål. Du kan godt godt lave dørhullet i hele kasettens bredde og så spartle din gips sammen med gasbetonnen. Du kan ret let lave en spartelkant på din gasbeton med en raspe eller et diamantbræt og armere samlingen.

Tak for input. Det var nu ikke så meget det jeg spurgte ind til, men jeg svarer lige alligevel :-). Planen er/var at montere skydedøre med indbygningsmodul.

Holder bedre: Det er første gang jeg høre at skydedøre skulle holde dårligere end almindelige døre.... Hvad baserer du det på? En moderne skydedør med softclose og styreskinne er så vidt jeg kan vurdere ikke udsat for nær den samme belastning under brug som en alm dør.....?

Billigere: Prisen er nogenlunde den samme. Måske endda billigere når man medregner at mureren ikke skal bruge tid og materialer på at lave den væg hvor skydedøren skal være (jeg kan selv lave tømrerarbejdet, men holder mig fra murerdelen). Iøvrigt er der tale om småpenge i forhold til vores projekt :-).

Tyndere vægge: Tykkelsen på væggene bliver rigtig nok en smule større. Der er dog kun tal om tre mindre vægge og en ekstra tykkelse på 2 cm. Det er derfor uden betydning i vores tilfælde.

Lyd: Hvorfor skulle lyden være dårligere i en skydedør? Der er tale om samme opbygning af selve døren og i et nyt hus hvor man ikke monterer dørtrin ved inderdøre grundet ventilation, tvivler jeg på man kan høre eller sågar måle forskel?

Selve spørgsmålet tråden handlede om: Selvom man armerer samlingen mellem gasbeton og træramme vil de to materialer vel stadig arbejde forskelligt og derved på sigt få det til at revne? Eller er jeg for "hysterisk" anlagt? :-). Det løser selvfølgelig sig selv, hvis selve kassetten er 96 mm og der udenpå denne skal påsættes gips således at bredde overstiger gasbetonens bredde.
Det fører ikke til noget at jeg argumenterer yderligere Du har naturligvis ret med hensyn til lyd, når man sammenligner med døre uden bundstykke. OG du har også ret i at man ikke kan smække med døren på samme måde hvis man skulle blive sur på " konen"  
Du kan nok optimere samlingen hvis der skrues en passende reglar ind på enden af gasbetonvæg, så denne sidder godt fast der.
Og så gør det du kan med armerings bånd.
Jeg har et par steder hvor der kommer let skillerum ( fibergips ) ind imod en murstensvæg. Der har jeg brugt LIP armerings bånd, og det holder fint, men det er kun 1/2 år gammel. Så jeg ved ikke sådan på længere sigt.

Ja ok. Så begge dele lader sig gøre, hvilket som sådan er fint nok. Jeg snakker med konstruktøren om hvad han vil foreslå. Tak for input.
Annonce
Har du overvejet foldedøre i stedet for skydedøre? 

fase
Du skal naturlig vis også tænke på plads til afbrydere ved døren. 

Jeg bryder mig ikke om foldedøre, men tak for input. El er selvfølgelig tænkt ind.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også