El-motor til brændesav

Hej
Jeg står i det problem, at min hovedafbryder til brændesaven blev dårligere og dårligere i det den selv slog fra og nogle gange ikke kunne slås til. Så købte en ny hovedafbryder fra Harald Nyborg. Men kan ikke få den nye til og virke, selv om jeg har sat alle ledninger som de burde.

Når jeg sætter strøm til el-motoren, brummer den og klingen bevæger sig meget lidt.

Har prøvet og vende facen, men den gør det samme igen, når jeg sætter strøm til.

Nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du har monteret det forkert !  det er en 3faset motor, så du skal have blå,brun, og sort  tilsluttet til L1   L2  og L3
hvis den kører baglæns bytter du bare to af faserne
husk at få den blå ledning med igennem afbryderen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Velkommen på LDS
Går ud fra at du ikke har flyttet nogen ledninger hverken på motor eller i stik.
Den eneste ledning der ikke skal igennem afbryderen er den gul/grønne (jord). Den har du samlet rigtigt i venstre side af boksen.
Brun fra stik forbindes til "1", sort til "3" og blå til "5".
Brun til motor forbindes til "2", sort til "4" og blå til "5".
Dit kabel er kun med 4 ledere. Den gul/grønne må kun bruges til jord. De resterende 3 ledninger er til hver sin fase.
Hvis du skulle udskifte kablet måtte du ikke bruge blå til en fase.
Husk korrekte gennemføringer og aflastninger i dine kabelgennemføringer.

Noget helt andet - det er en reparationsafbryder du har valgt. Den er kun beregnet som låsbar sikkerhedsafbryder under reparation.
Du burde montere en magnetbetjent afbryder (og med motorværn). Hvis nu strømmen forsvinder mens du saver, og du ikke "gør noget", så vil saven starte op så snart strømmen vender tilbage. Det kan ikke forsvares.

Søren O
Lille tastefejl i Søren O. udmærkede forklaring
Kabel fra stik i 1 - 3 - 5
og til motor i 2 - 4  - 6
Så både afbryder om stik er monteret forkert.
Det er dog det forkert monterede stik der er årsagen til motorens opførsel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du burde montere en magnetbetjent afbryder (og med motorværn). Hvis nu strømmen forsvinder mens du saver, og du ikke "gør noget", så vil saven starte op så snart strømmen vender tilbage. Det kan ikke forsvares.
En sav hører til de maskiner, som skal være forsynet med nulspændingsudløser, altså et magnetbetjent motorværn.

fase
Tusind tak, for den hurtige hjælp alle sammen:-)

Jeg startede med og prøve det Rolias skrev, med at føre den blå ledning gennem afbryderen. Det gav samme resultat en brummende lyd og efterfølgende byttede jeg om på fasen (sort ledning over i L3 på stikket) hvilket resultede i samme brumme lyd igen.

Efterfølgende prøvede jeg, at gøre det Søren O. skriver, det er vist på billederne.

Brun =L1
Sort L2
Blå L3
(Jord har jeg ladet blive)

Stikket har jeg selv sat ledningerne i og ser således ud

Motoren har jeg ikke pillet ved.

Jeg ved ikke hvad betegnelserne på motoren betyder 
W2 - U2 - V2
U1 - V1 -W1

Men som sagt, er det ikke noget jeg har rørt ved.

Har kun rørt ved afbryderen og stikket.

Håber i kan hjælpe mig lidt lidt mere på rette vej, ud over jeg skal bruge en magnetbetjent, hvis det skal være helt efter bogen.

Mvh. Filipe 

Annonce
Prøv at flytte den blå ledning hen i klemmen ved siden af den sorte ledning. De tre ledninger skal sidde i L1, L2 og L3 i stikket.

fase
Du bør læse indlæg, hvis du vil have hjælp.
Rolias skrev : du har monteret det forkert !  det er en 3faset motor, så du skal have blå,brun, og sort  tilsluttet til L1   L2  og L3
I mit indlæg kl. 2259 skriver jeg: Det er dog det forkert monterede stik der er årsagen til motorens opførsel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak alle sammen, nu virker min brændesav igen 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis