Smeg ovn får HPFI relæ til slå fra

Hej!

Beklager for den lange beskrivelse..   

Jeg har en smeg ovn som har drillet mig lidt. Varmluft har ikke rigtig virket. Alt kører men varme ringene blev ikke varme. Så dem skifetede jeg 1 efter 1. Der sidder nemlig 2 styks i denne kæmpe ovn. Jeg skiftede dem ud med 2 af disse:
Ringvarmelegeme, Smeg komfur & ovn - 230V/2000-2400W
https://www.nettoparts.dk/shop/ringvarmelegeme-smeg-2936p.html

Efter jeg skifede den førte ud, så testede jeg om den virkede og det gjorde den. Den blev varm, alt er godt tæknte jeg, slukkede ovnen igen, skifter så den næste. Tænder ovnen og alt strøm i huset går..

Jeg havde så lagt projektet på hylden i et måneder inden jeg gav det en chance igen. Jeg har så prøvet at pille den ene fra igen og tændt oven. Varmeringen bliver hurtig rød/varm. Lad den kun kører i 30 sekeunder inden jeg vælger at slukke for den igen. Herefter sætter jeg begge til igen.

Jeg tænder for varmluft uden at sætte en temperatur. Det hele kører. I det jeg drejer for temperaturen mod 50-100 slukker strømmen ikke. YES tænker jeg. Men jeg synes at ovnen lød lidt underlig da jeg drejede for temperaturen,så jeg valgte jeg dreje den tilbage til 0 og frem til 50 et par gange for at høre lyden. Det var som et tikkende lyd. Ovnen kører stadig jeg kigger i den og mærker at begge ringvarmere bliver varme. Efter 2 minutter vil jeg slukke for ovnen, først drejer jeg for temperaturen til 0, og i samme moment slår relæet fra igen..

Jeg ved ikke om det næste er at få en elektriker ud og se på hvordan strømmet er sat op?
Eller om det er ovnen den er gal med? Plejer det at være en elektirker der ved lidt om sådan noget?
Jeg overvejer bare at pille den ene ring fra igen og så have en ovn der bare kører med en ring.

Modellen på Smeg er SNL91MFX5
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at al strøm i huset går, hvilket tyder på, at HPFI relæet har koblet ud. Det sker, når der er overgang til jord. Hvis du ikke er stand til selv at finde fejlen, er det en god ide at tilkalde en elektriker med kendskab til hvidevarer.

fase
Til de nysgerrig og fremtidige søgninger:

Jeg har haft den lokale hvidvare ekspert ude og kigge på den. Han målte at derovergang i det ene varmering. Det eneste han gjorde var at pille den ud, tænde ovnen og lade den varme lidt. Herefter sætte den til igen, så begge kørte. Og så virkede den igen.

Han mente da jeg modtog de nye ringe, så har de været lidt fugtige indvendig. Den ene har så stadigvæk haft en smule fugt efter at have været monteret 2 måneder.

Måske kunne jeg have lagt dem på en raditor inden jeg monterede dem, så havde jeg nok ikke stødt på problemet.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis