Skjule faldstamme i bruser

Hej Alle,

Jeg skal til at igangsætte renovering af badeværelse i min lejlighed. Til det har jeg en udfordring.

Badeværelset er aflangt med toilet bagerst og bruser ved indgang. Det skal laves om, så rækkefølge fra indgang bliver håndvask, toilet, så bruser bagerst.

Udfordringen er da, at der i bagerste hjørne hvor bruser skal være, er synlig faldstamme (afløb og vand). Det synes jeg er grimt, så jeg vil skjule det i en boks fra loft til gulv. Hele bruseren skal være med fliser, så det gælder også faldstamme skjuleren.

Er det en god ide, at skjule faldstamme i en vandtæt boks med fliser?
Hvis ikke, så vil det konstant modtage vand, da det er i bruseren.
Modsat kan man ikke komme ind til faldstammen ved skade, da de bliver permanent skjult.

Faldstamme skjuleren vil laves af vådrumsgips belagt med fliser.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor titi er det lige du skal til faldstammen i dag - Forventer du at du kommer til at skulle til faldstammen i nær fremtid ?
Jeg ville lave kassen, forsegle kassen efter regler og derefter sætte fliser på. Fliserne sætter du op således at fliser kun er på faldstamme dvs fliser går ikke i forbandt ud på væggen eller gulvet.
Før du sætter fliser på tager du en masse fotos og måler op således du kan huske hvor evt rense lemme mm er placeret. Du kan nu forholdsvis nemt efterfølgende se hvor der skal skæres hul hvis der bliver behov for at komme til faldstammen.
Til sidst gemmer du et antal fliser således at hvis der bliver behov for at komme til faldstammen igen kan den genopbygges uden de store problemer.
Hvis du skal til faldstammen vil der naturligvis blive lidt ekstra arbejde men på den anden side skal du leve med en grim faldstamme i måske 20 år ? bare for at undgå nogle måske kommende problemer.

 

Hvis der sidder en renselem i faldstammen, må den ikke "dækkes" til, for det giver ballade hvis en over eller bo's wc stopper. Husk på at de andre måske stadig har wc stående på den faldstamme.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 06-12-2020 14:58:45

Hvis der sidder en renselem i faldstammen, må den ikke "dækkes" til, for det giver ballade hvis en over eller bo's wc stopper. Husk på at de andre måske stadig har wc stående på den faldstamme.

Det er netop derfor du tager billeder/noter før du samler det hele. HVIS der er en renselem ved du fra dine billeder fremadrettet fx at de 2 nederste fliser skal fjernes og kassen skæres op her for at kunne komme til renselemmen.

Disse billeder gemmer du i samme mappe som alle de andre billeder du har fra fx føring af gulvvarme, installation af ledninger mm så du altid har en dokumantation og kan finde frem til hvad der er gemt under gulve, bag skabe, under græsplænen osv. 
Det var også bare en lille reminder til trådstarter om at der jo er andre beboere der kan kræve at få adgang til "hans" faldstamme, også selvom der ikke er noget galt hos ham, fordi de jo "hænger" sammen.

Men selvfølgelig er det bedst at vide(og have dokumentation) hvordan det er lavet. Også set i lyset af, at et bad gerne skulle holde i mange år, og hvem ved hvad der sker, eller hvem der bor der i fremtiden.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis