Emhætte - ny ekstern motor

Hej
Er der nogen der har erfaring med en kanalventilator, eller en god (støjfri) ekstern motor til emhætte?
Jeg har kigget rudnt i forummet, men er lidt i tvivl om styringen.
Vi har en gammel (18år) emhætte, hvor styreprintet er gået, og producent vil have 2000 for et nyt. Så vil jeg hellere skifte den gamle (eksterne) støjende motor, som sidder liger over hullet, og som også kan høres ude på terrassen. SElve emfanget er fint nok - indtil videre.
Jeg har overvejet en Ikea trådfri stikkontakt til at tænd/sluk - men vil gerne have noget med niveauregulering.
Jeg har ikke så meget plads på loftet til kanal-lydæmper, da hullet i loftet går direkte, via motor, til tag. Det giver ikke så meget plads at arbejde med, til f.eks. en lyddæmper.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har nu fået tjekket den lidt.
Efter at være koblet helt af og til, så kan der komme liv i den igen. Men kun ved lav styrke.
Betjeningspanelet (styringen) er også holdt op med at blinke, og ser ud til at fungere normalt. Men uanset hvad, kører den kun ved lav styrke.
Så når jeg kigger på billedet, så tænker jeg om det er den hvide cylinder (kondensator?) der er gået.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Jeg tror ikke det er kondensator. Den har ikke noget med hastighed at gøre. Det kommer fra hastigheds regulering.
Men du kan jo afprøve det ved at sætte 230V direkte på din ventilator. Det kan være direkte i klemrække som du viser. Så skal ledninger  blå og brun fra emhætte afmonteres ( husk at slukke ) og ledning fra stikkontakt monteres samme sted.
Så bør sugeren køre helt op fart.
Er sugeren ok kan man købe løs hastighedsregulator f.eks. LINK
Du skal lige kontrollere ventilatorens maks. strøm Den viste er kun til 1,5 A 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-12-2020 19:18:01

Jeg tror ikke det er kondensator. Den har ikke noget med hastighed at gøre. Det kommer fra hastigheds regulering.
Men du kan jo afprøve det ved at sætte 230V direkte på din ventilator. Det kan være direkte i klemrække som du viser. Så skal ledninger  blå og brun fra emhætte afmonteres ( husk at slukke ) og ledning fra stikkontakt monteres samme sted.
Så bør sugeren køre helt op fart.
Er sugeren ok kan man købe løs hastighedsregulator f.eks. LINK
Du skal lige kontrollere ventilatorens maks. strøm Den viste er kun til 1,5 A

Det har jeg også prøvet - det var første test - uden kondensatoren - som jeg forstår bruges til at skabe en stor nok startstrøm.

Men hvad bruges den ellers til? jeg troede det var forat at skabe en ekstra fase, den sorte ledning.

Det er desværre kun laveste hastighed jeg kunne komme frem til. Så det må stadig være styringen det er galt med.
Jeg forstår bare ikke helt - den leverer 230v på fasen (den brune). Men jeg har desværre ikke et multimeter, så jeg kan kan måle strømstyrke.
For det er vel strømstyrke den regulerer?
Det ser ud til at motoren kører med under 1.5A

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Den kan ikke køre uden kondensator. Den er ikke til at hindre startstrøm men for at få motoren til at køre i rigtige retning, så altså den ekstra fase som man ikke har ved enfasede motorer.
Så du skal afprøve med 230V direkte MED kondensator. Vil den køre der, så er det kondensator. Ellers sæt en lampe på i stedet for motor og du kan regulere lyset.
Regulator  regulerer spænding ( Volt ) og dermed strømstyrke ( Ampere ) Når det hele virker.
Og ja hvis du finder ud af at motoren virker med fuld knald på så kan den viste regulering trække den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har tjekket igen - den kan ikke køre fuld knald. Har givet den 230v direkte, og stadig laveste hastighed. Så der må være noget med motoren.
Jeg kigger også på en ny fra andet mærke.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis