Rørføring i betongulv

Hej Alle,

Jeg er igang med at installere en håndvask i et badeværelse (hvor der har ikke tidligere været en håndvask!) - jeg har indsat et billede så i kan de hvordan det gerne skal se ud.
Håndvasken skal være i den gamle døråbning og afløb og vand skal kobles på eksisterede i bruseområde.

Jeg forsøger at gøre så meget klar som muligt inden vvs'eren kommer (når han får tid om 100 år).

Mit spørgsmål går på om der må være samlinger på afløbsrører, når det skal støbes? Og hvis ikke, hvordan gør man så?
Mht vand, så regner jeg med at vvs'eren lodder rør sammen.  

På forhånd tak for gode råd.
 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afløbsrøret må gerne samles.
Skal man følge de nye regler, så må der ikke være skjulte samlinger på rør til brugsvand. Jeg ved ikke om din påtænkte "udvidelse" vil være lovlig, men sådan blev det gjort tidligere. Det største problem ved loddede kobberrør er at kobberrøret udvider sig ved opvarmning. Ved indstøbning skal man sørge for at røret kan "ekspandere", så isolering med f.eks. rørskåle er en god ide.


Søren O
Rørene til din nye håndvask må ikke kobles på de nuværende, så du skal trække nye (PEX) rør i rør til håndvasken. Om det så er en ide at skifte rørene til brusekabinen i samme åndedrag er op til dig. Sammenkoblingen med de nuværende rør i gulvet er en skjult samling og dermed forbudt. Afløbsrørene må gerne samles og støbes ind.

fase
Ok til afløbsrøret. Men der må være en anden måde end at skifte det hele til pex, da det jo vil kræve at man brækker gulvet op i halvdelen af huset (ikke kun i mit projekt, men i alle projekter).  

En vild ide: Kunne man lave en inspektionslem på bagsiden af væggen med det eksisterende blandingsbatteri, og så samle kobber med pex der? Så kunne det eksisterende kobber i gulvet forblive, og det nye kunne laves i pex, hvor overgang fra kobber til pex er tilgængelig i væggen. Det lyder godt nok lidt skørt, men måske kunne det lade sig gøre? 
Har du en mulighed for at lave en manifold i et tilstødende rum, et skab el.lign., som kunne tilsluttes de eksisterende rør, og fordele ud derfra til bruser og håndvask samt evt. et toilet. Den med inspektionslemmen tror jeg ikke på.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis