Hjælp til Lampested - Lampeopsætning.

Hej lav det selv folkens! 
Jeg skal sætte en lampe op og er forvirret over ledningerne ved lampestede og har brug for hjælp. Jeg har taget et billede for at gøre det lettere for jer at at se.

Jeg forstå at Fasen normalt er brun og skal tilsluttes
M1,M2,P, F eller i dette tilfælde evt. L. Og at den
neutrale er Blå og skal tilsluttes M, N eller 0.

På billedet ser det ud til at Rød ledning  ved L= fase, skal jeg bare sætte brun fra lampen i L?
Der er tre blå ledninger, Jeg tænker det er Neutral og at de en af dem skal rykkes over i N?
skal jeg så smide blå fra lampen over i N? 
Sort må være jordstik.

Jeg håber det giver nogenlunde mening for nogen, jeg har markeret stederne med N, L og Jord så det er lidt lettere at se :)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På den klemme med blå monterer du blå fra lampen. Den brune monterer du i klemmen med rød ledning.

fase
Hej S. Fabrin. Mener du at jeg skal montere blå ledning fra lampen ved klemmen med de tre blå ledninger, eller der hvor der står N med Blå skrift? :-)
Hvis jeg skal montere den i klemmen med de 3 blå ledninger, hvilken en af de to huller skal den så monteres i?
Hvis jeg skal montere den i klemmen hvor der står N, skal der så ikke smides en ledning fra lampestedet over i N? Ellers kan jeg ikke så hvordan strømmen skal løbe videre fra Lampen via N?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er jo tydelig at klemmen mrk. N ikke har forbindelse til noget. Og de 3 blå må ikke skilles fra hinanden i forskellige klemmer. Du skal helt se bort fra opmærkning i udtaget. 
Så som Fabrin skriver:
Blå fra lampe sammen med de 3 blå. Helt korrekt så skal de 3 stive ledninger i det store hul og ledning fra din lampe alene i det mindre. De bløde ledninger kan af-isoleres i 8-.10 mm længde og så snor man den
af-isolerede ende og bukker denne dobbelt. Det er en god gammel trick. Men der kan også være monteret noget på enden af ledninger der gør at de er stive og så monteres de direkte
Brun fra lampe sammen med den røde på samme måde.
Husk at afbryde ved sikrings gruppe under montering, lampeledning føres igennem låget og spænde aflastning omkring yderkappen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin og Ev Elmand,
Tak for hjælpen og tak for den uddybbende forklaring. Nu virker det :) 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis