Hjælp til gulvvarme

Hej
Vi har overtaget et hus i sommers og det med gulvvarme er nyt for mig.
Cirkulations pumpen var ikke sat til og thermostaten til fremløb var pillet af. Og der sidder en kugle hane fra retur til fremløb der hvor der sidder den anden ventil. Den var lukket.
Det har faktisk virket fint. Men fremløb bliver ret varm næsten 50grader.

Nu kommer mit spørgsmål så. Jeg åbnede for kuglehanen og Tændte pumpen. Satte theromsraten på og indstillede det til ca. 39 grader .
alle rum med gulvvarme efter pumpen virker perfekt og holder temperaturen.
Men badeværelserne bliver ikke varme?

håber der er nogen der kan hjælpe en forvirret mand 😉
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at din tegning er rigtig? For at de mange gulvvarmekredse kan virke, skal termostatventilen ved pumpen flyttes over på den anden side af t-stykket, så den lukker for varmtvandstilførslen til gulvvarmeshunten.
Gulvarmen til badeværelserne er tilsyneladende ikke tilsluttet din gulvvarmeshunt, men frem- og returrørene til gulvvarmeshunten. Det burde virke, men måske sidder der en returtermostat et sted der ikke virker, eller er indstillet forkert. Der kan også mangle diferenstryk (pumpetryk) til gulvvarmen i badeværelserne.

Søren O
cirkulationspumpen på gasfyret kan slet ikke undværes. Pumpen ved gulvvarmeshunten kan måske godt undværes hvis følerhovedet på termostatventilen ved shunten også afmonteres. Så løber vandet fra fyret direkte ud i dine gulvvarmekredse uden at temperaturen reguleres her.
Den løsning kan udmærket bruges hvis varmeanlægget udelukkende er gulvvarme, og temperaturen på "fremløbsvandet" reguleres i forhold til udetemperaturen.

Søren O
Hej Søren du skriver at fremløbsvandet reguleres i forhold til udetemperaturen?
Jeg har indstillet temperature til gulvvarmen til 40grader mens brugsvand er 60grader. Der er "to kredse" i fyret.
Skal jeg pille min pumpe af ved shunten og sætte et lige rør imellem?
Min tanke er på om der er modstand i pumpen når den ikke er tændt?
Jeg har skrevet "og temperaturen på "fremløbsvandet" reguleres i forhold til udetemperaturen".
Hvis dit gasfyr er monteret med "klimastyring", så fremløbstemperaturen bliver reguleret i forhold til udetemperaturen, så kan det give mening at køre "uden shunt".
Du skal ikke bare gå igang med at fjerne cirkulationspumpen i gulvvarmeshunten, før du har fået dit gulvvarmesystem til at køre perfekt. Du kan starte med at slukke for pumpen.
Ideen med at køre "uden shunt" giver den fordel at du ikke længere manuelt skal regulere temperaturen på dine gulvvarmekredse.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis