Drejebænk

Nogen der ved, om det er let og rimelig billigt at bygge en trædrejebænk om, så den kan køre baglæns.?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer lidt an på om det er en 3 faset motor. Her er det rimelig let at få den til at køre baglæns.
Men ved en enfaset 230V kan det også lade sig gøre.
I begge tilfælde en bestemt type omskifter som skal monteres ind på kablet, eller ved motorens tilslutnings boks. Prøv at tage et billede af nuværende start boks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal være opmærksom på, at hvis dit værktøj er skruet fast i spindlen, vil der være en temmelig stor risiko for det skruer sig ud, når du slår bak.

eks som denne planskive..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har fået at vide, det er en enfaset motor, når de
Ok ja det ses næsten ud fra startknap og regulering.
Jeg skal ikke sige at det er umulig, men det er ikke lige til. og jeg kan ikke komme med en forklaring.
Principielt så har en 230 v enfaset motor en kondensator som bestemmer omløbsretningen. Så denne skal have en anden tilslutning med en omskifter. Hvordan det helt konkret skal gøres i forhold til din styring kender jeg ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kunne være en universalmotor, som jo ikke bruger kondensator, men er af samme type som i f.eks. en støvsuger. Det kan godt lade sig gøre at bygge dem om til at kunne køre begge veje, men det kræver et kraftigt indgreb i motoren.

fase
Annonce
Man ved jo aldrig, men det er næppe en motor som støvsuger m.m. Altså med kul o.s.v.
De har den egenskab at de trækker ret godt, men ved skiftende belastning varierer hastighed meget. Det har ikke stor betydning ved støvsuger da det er stort set ensartet kraft der skal bruges. Hvilken man ikke kan sige om trædrejebænk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Universalmotoren, som også er kendt som en seriemotor, har, som du rigtigt skriver, en karakteristik, som øger momentet ved belastning , men går ned i omdrejninger ved belastning. Nu er der ikke nævnt/vist noget om motoren i beskrivelsen af drejebænken. Men tror du, det er er en 3 faset motor? Måske et billede af typeskiltet kunne hjælpe os lidt på vej.

fase
Fabrin:
Det er for nuværende umulig at gisne om. Og der kan jo godt være opfundet noget nyt siden vi 2 gik på skole  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:
ev elmand skrev den 07-12-2020 22:52:28

Fabrin:
Det er for nuværende umulig at gisne om. Og der kan jo godt være opfundet noget nyt siden vi 2 gik på skole  

Det kan du da have ret i. Men lige på det punkt tror jeg ikke, der er sket så meget.

@mondeoto. Ud fra  type skiltet kan jeg ikke bedømme motorens type.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis