Indregulering af gulvvarme, for nybegynder

Hejsa

Jeg er nysgerrig efter om min gulvvarme kan optimeres, da jeg ikke ved det meget om der(og derfor gerne vil lære det, af jer🙂)
Jeg har lagt gulvvarme på 18kvm gulv.
Det består af to kredse, en på ca 85mtr. Og en på ca 20-25 mtr. Ø16mm rør er brugt.
Pumpen er en Alpha2, ikke den mindste model)
Shunt er Uponor pro.
Jeg har lidt svært ved at få varme på den lange kreds, med mindre jeg justerer pumpen til trin 2-3 (fast tryk) hvis den er skruet dertil går det ok. (Men den burde vel kunne trække mange gange flere kredse.?)

Jeg mistænker min indregulering for at være helt sort,  da det mest er gætværk.  

Kan I mon hjælpe?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke finde en brugermanual på nettet til din shunt? Normalt skal reguleringsskruen i shunten være helt åben til den længste kreds. Reguleringen til den korte kreds skal sikkert være næsten helt lukket.

Søren O
Jeg fandt noget, der har noget i stil med en projekteringshåndbog, som havde et afsnit om en vejledende indregulering.  Den havde et skema med reguleringsskruens tal, ud fra slangelængde, det var faktisk de tal jeg gik ud fra, men det virker ikke rigtig.
Måske jeg bare skal åbne næsten helt for den lange, lukke for den korte, sætte pumpen til trin1 og så åbne den korte lidt ad gangen?

Luk bare helt op for den lange gulvvarmekreds. Fint med kun at lukke lidt op ad gangen med den korte kreds.

Søren O
Ok, så prøver jeg det..
Bør jeg kunne trække det med en Alpha2L (15-60) pumpe på trin 1? Jeg forestiller mig bare den bruger mindre strøm hér end på trin2?

Når jeg tilslutter flere kredse, på et tidspunkt, skal jeg så regulere det hele om igen,

Du må prøve om pumpen kan klare det på laveste trin.
Når du får tilsluttet flere kredse, skal du sikkert ændre justeringen igen, men det er da ikke så slemt. I mellemtiden kan du glæde dig over lavest mulige elforbrug til din pumpe.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis