Lyddæmper på støjende aftrækskanal i ejendom?

Hej alle,

Jeg er ny her og kunne godt bruge hjælp til et spørgsmål, jeg har svært ved at besvare ved almindelig google-søgning.

Jeg bor i en etageejendom med udsugningskanaler til emhætter uden motor. I forbindelse med nyt køkken har jeg rykket kogepladen hen til et andet område i køkkenet og derfor fået installeret en recirkulationsemhætte over den nye kogeplade. Jeg fik håndværkerne til at montere et gitter/dæksel i væggen foran udsugningskanalen, som den gamle emhætte var koblet på. Jeg tænkte, det var fint med noget naturlig udluftning og så blev jeg heller ikke koblet helt fra ejendommens udsugning.

Problemet er, at udsugningen fra "hullet i væggen" larmer ret meget (meget mere end gennem den gamle emhætte). Det er virkelig en irritationsfaktor. Gitteret kan lukkes, men det bliver larmen kun værre af. Har I nogle gode råd? Jeg har læst, at man kan installere en lyddæmper på røret (som denne https://www.wattoo.dk/lyddaemper-slu-160-300-iso50-353971160). Vil dette være en mulig løsning? Eller kan man sætte et stykke stof eller noget foran røret, så det suger/larmer mindre?

Håber, I kan hjælpe   

Mvh LouisLitt

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej min kone er ventilationsarbejder. Hun siger at det er bedre at sætte en ventil i stedet for rusten.og spar den lyddæmper.en ventil kan du bedre justere.
Hej Lars.

Tak for svaret! Hvilken type ventil tænker du på, kan du måske sende et link/billede?

lars p. skrev den 04-12-2020 18:03:09

Hej min kone er ventilationsarbejder. Hun siger at det er bedre at sætte en ventil i stedet for rusten.og spar den lyddæmper.en ventil kan du bedre justere.

Velkommen på LDS.
Din gamle emhætte fungere også som lyddæmper.
Den lyddæmper som du selv har fundet fylder 300 mm ud fra væggen. Du har valgt en ø 160 mm. Du skal vælge en så lille lyddæmper som muligt, i dit tilfælde skal den passe til slangen. Jo mindre diameter jo mere effektiv lyddæmpning.
Dit problem er at du vil have lidt udsugning. Hvis du proppede helt af, er der ingen støj. Et reguleringsspjæld elle en drøvling vil give støj.
En løsning kunne være at sætte en træplade op foran din udsugning. På indersiden af træpladen monteres lyddæmpende materiale, f.eks. Rockwoll industribats eller gulvbats. Ved ikke om de kan fåes i f.eks. 30 mm tykkelse, men jo tykke, jo bedre lyddæmpning. Væggen beklædes også med bats. Træpladen monteres på 2 "lister", så der er f.eks. ca. 2 cm mellem de lyddæmpende bats. Træpladen med batsene må ikke være for lille, jeg vil tro at 30x30 cm vil være passende. Luften suges så ind i de åbne ender under træpladen.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis