Træpiller fra hjem og fix

Hej overvejer og købe en palle piller fra hjem og fix den billigste palle de har er det gode piller eller er det nåde lort https://www.jemogfix.dk/traepiller-6-mm-palle-%C3%A1-56-poser/1212/9054781/

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det bare er til en pilleovn, går det nok. Den kan du holde øje med. Er det til fyret, så lad være med at spare de kroner.

 

Det bliver ca 2,35 kr/kg. Ikke billigt, men er vel prisen for een palle, leveret.

Venlig hilsen
Knud
jeg gir normalt 2,16 pr kg leveret for piller med 15% højere brændværdi
bredker skrev den 04-12-2020 21:07:58

jeg gir normalt 2,16 pr kg leveret for piller med 15% højere brændværdi

Hvis du får 15 pct højere brændværdi tror jeg ikke du fyrer med rene træpiller men mere træpiller blandet med andet fx olie. Disse J&F piller angivet til en brændværdi på mindst 4,8 kwh(/kg) - Hvis du derfor har 15 pct mere brændværdi forstår jeg at dine piller er deklereret til mindst 5,52 kwh/kg.

Rent træ uden fugt uanset træsort har en brændværdi på 19MJ svarende til "kun" 5,3 kwh/kg. I praksis kan brænde/træpiller ikke være uden fugt. Jeg vil derfor mene at din træpille forhandler omgås sandheden lemfældigt hvis han har angivet en brændværdi på mindst 5,5 kwh/kg da det efter mion bedste overbevisning ikke kan lade sig gøre.

J&F pillen:
Hvis 896 kg koster 1479 kr + 299 fragt = 1778 kr pr 896 giver det en kg pris på lige under 2 kr. Det må siges at være en fornuftig pris på træpiller leveret fra en dansk leverandør.
Medmindre trådstarter har et fyr der er meget følsom for pillekvalitetet ville jeg købe en af disse piller for at se hvordan kvaliteten i virkeligheden er.
Annonce
Hensan skrev den 04-12-2020 21:40:21

Hvis du får 15 pct højere brændværdi tror jeg ikke du fyrer med rene træpiller men mere træpiller blandet med andet fx olie. Disse J&F piller angivet til en brændværdi på mindst 4,8 kwh(/kg) - Hvis du derfor har 15 pct mere brændværdi forstår jeg at dine piller er deklereret til mindst 5,52 kwh/kg.

Rent træ uden fugt uanset træsort har en brændværdi på 19MJ svarende til "kun" 5,3 kwh/kg. I praksis kan brænde/træpiller ikke være uden fugt. Jeg vil derfor mene at din træpille forhandler omgås sandheden lemfældigt hvis han har angivet en brændværdi på mindst 5,5 kwh/kg da det efter mion bedste overbevisning ikke kan lade sig gøre.

J&F pillen:
Hvis 896 kg koster 1479 kr + 299 fragt = 1778 kr pr 896 giver det en kg pris på lige under 2 kr. Det må siges at være en fornuftig pris på træpiller leveret fra en dansk leverandør.
Medmindre trådstarter har et fyr der er meget følsom for pillekvalitetet ville jeg købe en af disse piller for at se hvordan kvaliteten i virkeligheden er.

 15% var nok lidt højt sat , de er på 5,3

15kg sække - 990kg per palle

6 mm træpiller i god kvalitet

66 sække a 15 kg  ialt  990 kg / palle

Brændværdi ≤ 5,3 kwh/kg
Vand ≤ 4,66 %
Aske ≤ 0,33 %
Svovl: ≤ 0,04 %



 15% var nok lidt højt sat , de er på 5,3

15kg sække - 990kg per palle

6 mm træpiller i god kvalitet

66 sække a 15 kg  ialt  990 kg / palle

Brændværdi ≤ 5,3 kwh/kg
Vand ≤ 4,66 %
Aske ≤ 0,33 %
Svovl: ≤ 0,04 %



Du skal huske at læse deklarationen rigtigt specielt det < (mindre end) tegn der står. Der står brændværdi en er mindre eller lig med 5,3.

Bare ud fra den sætning kan du ikke se om dine piller (som sikkert er nogle gode piller) har højere eller mindre brændværdi end de piller fra J&F.
De 5,3 er en teoretisk max værdi ved en træpille helt uden vandindhold. Hvis vi antager at vandindholdet er 4 pct som deklareret er er brændværdien istedet for 5,0

Biobrændsels foreningen har en fin side hvor de forklarer om energiindhold, aske indhold mm https://www.biobraendselsforeningen.dk/energiindhold-i-traepiller/

For en god ordens skyld skal siges at jeg ingen kendskab har til pillerne fra J&F men det skal ikke hedde sig at en deklareret brændværdi på 4,8 er unormalt lavt og at andre piller per definition er bedre.
Super mange takker for hjælpen jeg prøver med en palle der mit pillefyr næsten ville æde alt 😅
Jeg har prøvet dem i mit multi 22.
De slaggede rigtig meget, måtte fjerne skagger dagligt. Køre med argo line 8mm nu fra land og fritid, det spiller bare. Har også prøvet deres lidt dyrre pille den er også god. Henter selv argo line pillen på boogie traileren og spare fragt. Har os kun 5 km.
  • Man kan læse "Brændværdi: min. 4,8 kWh" hmm.. det fortæller jo intet. Fordi er det den øvre brændværdi, eller er det den effektive brændværdi? Det er i princippet kun sidstnævnte der er interessant. 
  • Ps. I øvrigt ligner de "no name" piller såkaldte "russer-piller" aka. "slave-piller" som man kun prøver EN gang.  
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis