Passer skive til Vinkelsliber?

Hej Lav-det selv folkens :) 
Vinkelsliberen er et nytværktøj for mig og har brug for lidt hjælp. Hvordan ved man om en skive passer til en vinkelsliber?

På vinkelsliberen står der M14 og 11000/min og Ø115mm  
Hvad står M14 for?
1100/min må være omdrejninger på minut
Ø115mm

På skiven står der RPM 13300min, Ø115m  samt 80M/s (hvad betyder det?)
Vh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få tilbehør som skrues på spindlen som er opgivet til 14mm. Det er så vidt jeg husker standard for vinkelsliber. 115 er den største skivet til din maskine . og de 1100 er maskinens omdrjningshastighed. På skiven betyder det at max omd for den pågældende skive er 13300 115 er skivedia. 80M/s er periferihastighden. Dvs den højest tilladte hastighed for skivens hastighed på periferien. Står der ik 11000 og ikke 1100omd på din maskine?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for hjælpen Kovas, det giver go mening. Spindlen ser ud til at have en diameter på de 14mm så det stemmer. Der er heller ikke plads til en skive der er større end 115mm i diameter, så det gir go mening. Jo det er rigtigt at der står 11000 på maskinen og ikke 1100omd :)  Kan jeg så vælge stortset alle klinger der er M14 og 115mm eller er klingens fordybning i midten normalt tilpasset spændeskiver til bestemte mærker fx Dewalt, Makita, Bosch  osv?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Normalt passer alle 115 mm skiver. Det er en standardstørrelse. 

Søren O
Du kan regne med at alle 115mm passer til din maskine. Det er sådan at hvis du skal bruge en kraftig slibeskive som er tykkere så vender man spændeskiven så den kant som er på skiven kommer ind i den tykke skive. Når det er tynde skæreskivet så vendes spændskiven så kanten er udad.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der kunne være nogen som tænker på at sætte en rundsavklinge i en vinkelsliber. Derfor passer huldiameter ikke sammen imellem sliber og rundsav. Men det er jo ikke det spørgsmålet drejer sig om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kovas + Søren: Tak! Jeg sidder med den tykke skive og mangler en af de tynde og jeg kan godt se at det passer bedst når kanten vender ned mod slibeskiven, ellers er der for meget afstand mellem spændeskive og slibeskive når den skal spændes, så det giver go mening!

Ev Elmand
Det er megetgodt at forstå hvorfor og det giver også ret go mening, selvom jeg godt kan forstå at nogen tænker det ville være smartere med en "2-i-en" løsning. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mon det er ok jeg låner tråden og stiller et relateret nybegynderspørgsmål om vinkelslibere.
Sådan en skæreskive, skal den vendes så teksten vender opad ifht vinkesliberen, eller nedad?
Producenten foretrækker nok at teksten er så synlig som mulig, men det er ligegyldigt hvordan skiven vender, så længe den er plan. 

Søren O
Helt generelt så er det lige meget hvordan man vender klinger. Hvis producenten anbefaler en bestemt retning så er der pil på. Slibeskiver til vinkelsliber (flapskiver) skal og  kan kun vendes rigtig
Det gælder naturligvis sav klinger her er der pil på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når du er novice udi brug af en vinkelsliber, så skal du være ganske agtpågiven! Den kan lyn hurtigt forvolde store personskader (og andre skader), og snitsår fra en vinkelsliber er laaaang tid om at hele!!
- Skær altid, så maskinen trækker væk fra dig.
- Hold altid med begge hænder
- Slib ikke med en skæreskive. Den risikerer at blive så tynd, at den splintrer.
- Og mange flere forholdsregler!

Mht. gnisterne fra skæringen, så husk at:
- Hold god afstand fra glas - bilen, huset og andet. Selv en lille gnist ødelægger. Sker det fx på en bil-forrude, så vil  du få permanente striber, når vinduesviskerne kører.
- Hold god aftand fra savsmuld, høvlspåner, oliemættede klude m.v.
- Og mange flere forholdsregler!

Pøj, pøj

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis