Gulvvarmen i min stue virker ikke (ordentligt) længere

Gulvvarmen i min stue virker ikke ordentligt. Der er 19 grader i stuen, selv om jeg har bedt termostaten om 25 grader. Det er som om, der ikke kommer varme i gulvet.

Teknikken, der styrer gulvarmen til stuen, er placeret i fyrrummet i kælderen. Jeg har vedhæftet fotos af det. Termostatstyringen lader til at virke fint: de dimser, der skal åbne ventilerne til de to slanger op til gulvarmen åbner, når termostaten efterspørger varmt vand. De små paler inde i bag "1" og "2"-håndtagene har ikke sat sig fast (den ene havde, men den har jeg motioneret fri igen).

Jeg kan mærke, at der nogle gange flyder varmt vand ind i slangerne op til gulvvarmen. Men åbenbart ikke nok til, at rummet varmes op.

Der er en knap, hvor man kan justere fremløbstemperatur. Jeg ved ikke, hvad den bør stå på.

I resten af huset har jeg to andre gulvvarmeanlæg samt 6 radiatorer. De virker fint.

Jeg er ikke særlig kyndig med sådan nogle varmeanlæg.

Har I nogle gode råd, inden jeg ringer til en VVS'er?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Åbn helt for den venstre Af de tre.

 

Beklager sent svar. Jeg har nu fået gulvvarmen til at virke tilfredsstillende. Jeg skruede "dækskruen" af til pumpen og dreje lidt rundt på indmaden. Derudover skruede jeg op for fremløbstemperaturen. Jeg tror, at det var sidstnævnte, der løste problemet.

Eneste mærkelige ting er, at det nogle gange virker som om, at mit gasfyr "holder på" det varme vand, der skal ud i radiatorer og gulvvarme. Jeg kan fx opleve, at en radiator er skruet højt op i et koldt rum, men at radiatoren er helt kold. Kommer jeg forbi en time eller to senere er den brandvarm, fordi fyret "har sluppet" varmt vand ud i kredsende. Ved ikke, om dette er normal opførsel fra et gasfyr.

Det er ret normalt at det virker sådan. Man programmerer ofte fyr med varm vand prioritering. Det vil sige at den først varmer brugsvandet op, og så derefter lader varmen komme ud i huset. Det er for at få en hurtig genopvarmning hvis der har været brugt vand til f.eks. bad.
Så har man lige været i bad så sparer den lidt på "krudtet " til radiatorer.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for forklaring. Det giver mening.

Mvh
LLars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis