Efterisolering af eksisterende terrændæk + gulvvarme

Kære medlemmer

Min familie og jeg har netop overtaget et hus fra 1977. Huset har stået tomt - men ikke uopvarmet - i flere år på grund af en tidligere vandskade og andre forhold.
Alt gulvet er fjernet, så man står på terrændækket, der består af 80mm beton (hvidtør), 50mm mineraluld og 150mm singels. Vores håndværker har foreslået, at vi afrenser betonen, udlægger en tæt fugtspærre og etablere er nyt gulv med gulvvarme bestående af kerto strøer, 100mm mineraluld, 16mm spånplader med spor og 22mm laminatgulv. Herudover udskiftes alle vinduer og døre til trelags energiruder og loftrummet efterisoleres til nutidig standard. Vi sparer nok ikke meget med gulvvarmen, men komforten i huset bliver langt bedre.

Mit spørgsmål er så, om vi med den løsning med gulvvarme risikerer at skabe fugtproblemer? Hvis ja, hvorfor og er der alternative løsninger?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er alt for lidt isolering til rentabelt gulvvarme. Du skal op på minimum 300 gerne 400 mm. Men grav ud og læg trykstærk isoleringsplader, der på plader med spor til gulvvarmeslanger og gulvbelægning der tåler varme.

 

Hvis info om konstruktionen er korrekt, så behøves der ikke en fugtspærre på betonnen - der skulle gerne ikke være opstigende fugt.

Problemet ved løsningen vil være et koldt beton klaplag, damptryk og varme fra rummet. Løsningen ville være at få en dampspærre ind i gulvkonstruktionen - den skal som bekendt ligge på den varme side af isoleringen.

... men 100 mm. Kingspan ville da give en fornuftig U-værdi sammen med den eksisterende konstruktion, omkring 0,08, så det holder dig inden for BR18 kravet.

 

Tak for svaret :) Hvor skal dampspærren i givet fald ligge? Hvis man vælger 50mm Kingspan kan det lægges forbandt. Skal dampspærren så imellem de to lag isolering?
Dampspærren bør maksimalt ligge 1/3 inde i isoleringen. Du kunne slippe afsted med 80 mm. K3, dampspærre og 20 mm. TF70 - ellers bare dampspærre bag gulvbelægningen.

 

Annonce
Jeg går næsten ud fra at sådan en metode her ikke er meget afprøvet. Er der nogen risiko forbundet med metoden?
Både og... Det er næppe den mest gængse gulvopgave, men principperne bag løsningen er den samme som indvendig efterisolering af en tør, men kold, ydervæg - og det er ret afprøvet :) ... Samme riscisi.

 

Der ligges ikke en damspærre i et terrændæk!
Der kan etableres en fugtspærre oven på beton som også virker som en radonspærre, men det skal så også kun være derfor.
Det anbefales kraftigt i forhold til radon.

Hvis huset kan bære det kan der senere hen isoleres ydervægge og sokkel, for at undgå en kuldebro ved fundamentet og gulvvarmen.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 05-12-2020 10:36:58

Der ligges ikke en damspærre i et terrændæk!
Der kan etableres en fugtspærre oven på beton som også virker som en radonspærre, men det skal så også kun være derfor.
Det anbefales kraftigt i forhold til radon.

Hvis huset kan bære det kan der senere hen isoleres ydervægge og sokkel, for at undgå en kuldebro ved fundamentet og gulvvarmen.

 Ikke i selve terrændækket nej, men nu er der jo tale om indvendig efterisolering. Hvordan vil du undgå Kondensproblemer på oversiden af fugtspærren, hvis du lægger den ned på betonnen og smider omkring 200 mm. isolering oven på? Det i sig selv er jo ikke en løsning der kan anbefales, med mindre konstruktionen oven på er damptæt.


 

Jeg anbefaler at gulvet skal radonsikres.
Jeg ville kun udfører en fugtspærre for radonikringen og ikke for fugtmæssige problemløsning. 

Der bliver spurgt til kingspan som er et uorganisk materiale.
Herfor kan fugtspærre etableres mellem beton og kingspan uden forekomst af skimmelophobninger.

I trækonstruktionsdelen vil der udføres en gulvvarme som vil opretholde en varme på over 17 grader og et fugtniveau mindre end 75 % ned til kingspan isoleringen herfor vil skimmelvækst ikke kunne trives nogen steder i konstruktionen.

Herudover skal der tages højde for at der beregningsmæssigt tages højde for at udeluft ved en vægkonstruktion er - 20 grader hvor det i jorden er + 12 grader, dette vil give en helt anden forudsætning for damptrykket og hvor evt. Kondens sætter sig i konstruktion. 

Reelt set hvis der ingen revner er i betondækket fungere denne som en fugtspærre så derfor anbefaler jeg kun fugtspærre for radonsikringen skyld.

Og lige meget hvad vil den bedste løsning være at fjerne hele terrændæk konstruktionen og få isoleret ordentligt med 350 mm polystyren for at fjerne alle tænkelige fugt og radonproblemer der kan forkomme. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis