Støbe gulv i sommerhus - hvad med dampspærre..?

Vores sommerhus er et tilbygget kolonihavehus fra 1970'erne, som siden er udvidet flere gange.
Den nuværende gulvkonstruktion er massive planker på strøer, der er ca. 20 cm. fra strøer til bar jord. Vi vil skifte gulve og i den forbindelse anbefaler rådgivende tømrer og murer, at vi fjerner det hele og lægger 200 mm Sundolit (S80) ud og støber 10 cm betonlag (evt. med gulvvarmeslanger, hvis luft/vand kommer ned i en fornugtig pris en dag). Det er jeg sådan set med på. Men hvad med fugten..?

Ideelt set, bør vi lægge en dampspærre ud over betonlaget. Men vil det ikke presse fugten ud imod siderne og trækonstruktionerne her? Der er ikke dampspærre i resten af huset, men tømrer anbefaler en diffusionsåben type imod loft.

Jeg kan læse her vedr. murstenskonstruktioner (4.2), at det er vigtigt at den vandrette dampspærre under ydermur føres sammen med dampspærren for det støbte gulv. Men hvad gør man i et træhus, hvor der ingen dampspærre findes?
https://www.bolius.dk/saadan-isolerer-du-gulvet-naar-huset-ikke-har-kaelder-16367

Og så lige et tillægsspørgsmål vedr. skadedyr. Jeg overvejer at sætte et volierehegn rundt i kanten af sokkel, når jeg støber for at mindske mus og rotter i Sundolitten. Vil det have nogen effekt..?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du VIL have støbt gulv:
grav ud til 50 cm, udlæg 10 cm stabilgrus og 5 cm sand, alt sammen stampet. Sæt randsikring af eternitplader rundt langs sokkel, så eternitstrmlerne stikker op i færdig gulvhøjde. Udlæg 40 cm Sundolit plader i forbandt. Husk 2 cm strimler Sundolit langs ydervæg op til færdig gulvhøjde som randisolering. Udlæg rionet på klodser og fastgør gulvvarmeslanger. 10-12 cm beton.
hvis du er smart:
samme arbejdsgang, men ingen beton.
al Sundolit skal her være trykstærk (lidt dyrere), direkte ovenpå isoleringen lægger du sporplader med varmeslanger. derefter enten direkte gulvbelægning, der kan tåle varme eller 12 mm krydsfiner og derefter gulvbrædderne.
hvis du bruger styropor er det kapilarbrydende. Evt læg en dug øverst på isoleringen.
kyllingetråd holder intet ude. Rotter æder igennem på 5 min. Derfor eternit.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis