tilpasning af dørkarm og væg i rum der er meget interimistisk indrettet af forrige ejer.



Hej alle sammen

Jeg skal til at renovere et værelse snart og i den forbindelse skal alle irriterende elementer rettes. Som i kan se på billedet er væggen rundt om døren lidt 'sjov'.

-Der sidder en gipsplade på venstre side af døren som går lidt udover dørkarmen og iøvrigt ikke når helt ud til venstre side af væggen så der er altså også en kant her.
-På højre side af døren går væggen længere ind end dørkarmen.
-Over døren er der en form for kant....hvilket skyldes at hele væggen engang har været en udendørsvæg og at der åbenbart har været noget der gik på tværs af hele bygningen.

Alt dette skal så rettes så det kan blive til en glat væg som passer til døren og så skal der efterfølgende sættes paneler rundt om døren. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad der er den bedste løsning? eller den nemmeste løsning?

-Skal jeg smide en tilsvarende gipsplade på højreside af døren og ligeledes i det mellemrum der er helt ude til venstre og så spartle det hele pænt og evt fræse lidt i pladen så den bliver nævn med dørkarmen så jeg kan sætte paneler på ?

-Skal jeg fjerne den gipsplade der allerede sidder (med fare for hvad jeg måtte finde) og så evt. bare spartle begge vægge og derefter montere paneler på døren. Hvor det så bliver en ret dyb overgang mellem dør og væg. og i den forbindelse hvad skal jeg så gøre med det der er over døren ? kan man mon skære det væk?

Der udover er der faktisk endnu et problem. Det virker til at dørhængslerne sidder lidt forlangt inde og at de derfor vil komme i vejen for et dørpanel og at jeg måske derfor skal skære i panelet. Kan man løse dette på en smart måde?

Hvis billederne ikke er nok til at forstå problematikken så uploader jeg bare nogle flere.


10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil lyde voldsomt, men pil det hele ned Og flyt døren. Det du ser over døren er et hanebånd fra tagkonstruktionen.

 

Hej Uldal, når du siger flyt døren, hvad mener du så ?
At jeg skal flytte den 2 cm i dybden så den passer med væggen eller hvad ?

Det der nok irriterer mig....er at jeg prøver at forstå hvorfor man har lavet det sådan.

10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Enig med Uldal. Selvom det lyder voldsomt at tage der hele ned så kan du hurtigt ende med at bruge mere tid på små tilpasninger hvis du laver en kappe løsning istedet.

Når du har tingene nede og kan se væggens skelet så kan du nemt rette forskalling til samme niveau og evt rykke døren lidt 

Ask
I princippet enig med de andre - jeg havde nok nøjedes med at pudse væggen til højre. Væggen til venstre - det ligner mere en træfiberplade end gips - anyway - start med at fjerne den - det kan være, nogen på et tidspunkt følte det var lettere at knalde en plade op end at pudse væggen. Hvis det er tilfældet  - hvilket der er stor chance for - kan det være, at det eneste du skal gøre er at pudse begge vægge. Ideelt set burde dørkarmen flugte med dørhullet. Men hvis du pudser kan du sikkert nøjes med at sætte gerigter op. 

Mvh Troels
Jeg havde ikke set at det var puds til højre. Lad endelig det sidde så og fokuserer på at få resten passet til

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tænker det er en dårlig idé at fræse noget af hanebåndet, så det bliver vel dette der bestemmer dybden. Så må jeg rykke døren 1 cm ind og pudse muren ud til dørkarmen så det hele kommer til at passe. Jeg tager så også gipsplade af på venstre side og får det til at passe med døren.

Lyder det rimeligt ?

10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
Nu fik jeg så pillet gipspladen ned , der er et mellemrum med rockwool er det ok bare at dække det med en tynd mdf plade og lægge mørtel ovenpå ? Eller skal jeg gøre noget andet ?


10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
Du får ikke noget godt ud af at lægge mørtel ovenpå mdf. Hvis det overhovedet sidder fast er det meget usundt for MDF pladen.

Hvis rockwollen er fast kan du tilgengæld lægge mørtel direkte ovenpå den evt end noget hønsenet i. Er det en pudset flade der er på resten af væggene bagved gipsen? Ellers skal der jo noget på hele væggen 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også