flere parallelle brugsvandsrør loop/lækker med varmt brugsvand

Hej Alle sammen

I vores hus har vi generelt kun en streng ud til vores vandhaner hvilket betyder vores varme vand langsomt bliver varmt.

I forbindelse med vi fik installeret fjernvarme og derfor rykket 'vandvarmere' fik vi lavet et loop fra den gamle position af fyret og hen til fjernvarme uniten. Det gjorde at det tog ca. 30-40 sekunder for vandet at blive varmt i stedet for 1m40sek. da nogle rør jo var blevet længere med flytningen af varmeenheden.

Nu har jeg så efter at have boet i huset i 2 år konstateret at jeg altid vasker hænder i koldt vand da jeg aldrig gider vente 40 sekunder. Hvilket jeg egenligt synes er for dårligt, men på den positive side har muligvis udtænkt løsning :) Det er gået op for mig at vores nye fjernvarme unit egenligt er ret tæt på 2 af vores vandhaner og at jeg derfor ved at trække nogle relativt korte rør ville kunne lave nogle ekstra loop fra den cirkulationspumpe der sidder ved fjernvarmeuniten og ud til de to vandhaner. Rent schematisk tror jeg at man skal forstille sig at der går tre loop fra cirkulationspumpen ud til 2 forskellige vandhaner og et tredje centralt punkt.

Nu taler vi jo brugsvand og jeg har ingen ønsker om at få Legionella eller andre sygdomme. Derfor vil jeg starte med at sige at jeg naturligvis har tænkt mig at få en vvser til at udføre arbejdet, men det jeg har behov for at vide er om min plan overhovedet giver mening? kan pumpen godt trække/skubbe vandet rundt i 3 forskellige loops? og i så fald skal man være opmærksom på noget med rør diameter etc. så man sikrer der kommer lige meget omløb i alle 3 loops?

mvh Christne

10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Principielt kan et omløb kun køre ud i 1 streng. Du skal have et ret tyndt rør ude fra yderste varm vands hane i strengen som du bruger til håndvask. Denne tynde rør skal gå via en pumpe og ind i den kolde tilgangs rør på vandvarmer. Så cirkulerer det lidt hel tiden og du har varmt vand stort set med det samme fordi det er cirkuleret ud til lige under vandhane. Man kan måske tænke sig 3 små rør ud i hver retning og så den samme pumpe. Men så skal der monteres en regulerings hane på mindst de 2 korteste så disse kan reguleres .opad i modstand så der er sammen modstand i hver streng.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis