Snavset vand og belægninger fra koldtvandshanerne

Vi er fra i går begyndt at få gulligt vand med belægninger ud af samtlige koldvandshaner.

Jeg formoder, at der er tale om rust fra rørene, men hvordan sporer jeg mig ind på, hvor det kommer fra?
Skal alle rør til koldt vand skiftes eller kan man sige noget om, hvor det som regel opstår?
Kan det hjælpe at lade vandet løbe og dermed skylle belægningerne ud, eller skal jeg forvente, at problemet består, til vi skifter problemrøret?

Huset er fra 56 men tilbygget senest i 77.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er noget der er kommet pludseligt, er det sikkert ikke i din bolig problemet er. Hvis der har været en rørsprængning i vandforsyningens rør, eller der har været tappet fra en brandhane, kan der være hvivlet urenheder op. Det skal blot skylles ud.
Er problemet også hos din nabo?

Søren O
Prøv at lade vandet løbe i et stykke tid og se om det gullige ikke forsvinder. Din beskrivelse tyder på at det forsvinder, når vandet har løbet i et stykke tid. Misfarvningen kan skyldes, at der har været et brud på systemet ude i vejen, og der derfor har været lukket.

fase
Vi har ikke oplevet det før. Fyldte fire kander med vand i aftes, konen har drukket de to i løbet af dagen og dem hun har fyldt, er gullige.
Nu kommer der belægninger fra alle haner.

Har ikke hørt om brud, lukket vand eller lignende. Har heller ikke snakket med naboerne om deres situation.

Jeg får lige snakket med de nærmeste og prøver at lade vandet løbe i 5 minutter. Så må vi se, om det er skyllet væk.
Måske mere end 5 minuter, måske 15 min.

fase
Det har løbet I 15 minutter. Det blev helt rent, fyldte en kande. Slukkede, hentede ekstra kande, og fik gult vand ud fyldt med belægninger?!?

Det lader også til, at der er trykfald I den ene del af huset. Det tyder vel på en aflejring et sted i systemet?

Så mit første indlæg er aktuelt - hvordan sporer jeg proppen? 
Annonce
Prøv at lade vandet løbe endnu en gang og i længere tid. Du skal lukke helt op for hanen, så der kommer så meget gennemstrømning som muligt. At spore proppen kan være svært fordi okkeren formentlig er i hele rørets længde.

fase
Også gerne af med luftsien(perlator) på hanerne og så lade vandet løbe. Så stopper filtrene ikke til. Hvis du får trykfald i bruseren kan du slukke for vandet, skrue armaturet af og vaske sierne bag armaturet (og måske afkalke det nu du er igang)
Jeg har prøvet at lade vandet løbe i flere gange 15minutter, uden perlator, og det har ikke haft nogen effekt på de mørke belægninger, der kommer med ud. Trykket har udlignet sig en smule i køkkenet, men er fortsat lavt på det ene badeværelse.
Kan jeg gøre andet end at skylle rørene og vente? 
Dine koldtvandsrør kan være tærede og slæber materiale ind. Jeg ville ikke drikke det vand.

 

uldal skrev den 05-12-2020 22:17:26

Dine koldtvandsrør kan være tærede og slæber materiale ind. Jeg ville ikke drikke det vand.

 Så de skal skiftes? Hvordan sporer jeg problemet? Skal alle rør udskiftes, eller kan man på en eller anden måde finde frem til, præcis hvor problemet opstår? 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis