Behandling af spisebord og stole i massiv bøgetræ.

Har et spisebord og 6 stole i massiv bøgetræ, det er slebet ned og står nu rigtig flot. Men det skal jo have en overflade behandling for at kunne tåle at blive brugt. Vil helst beholde det så lyst som muligt, men det skal selvfølgelig være til holde og kunne tåle at blive brugt. Kender god behandling med sæbespåner, fra mit sofabord, bruger 84% sæbespåner, men putter hele blandingen på, det der med det kun er skummet kan jeg ikke, da det jeg laver bliver en lidt tyk masse der ikke skummer nok til det kun er skum der kan kommes på, uanset hvor meget det piskes.
Mht. olie beh. har jeg læst at træet vil blive mørkere men skulle være nemmere at holde. Har læst Fakse olie naturel kan blandes med Fakse olie hvid og så vedligeholdes med Fakse Oilotion, der egentlig er til gulve, men skulle kunne bruges til bordplader.
Nej hvor det er svært synes jeg - håber 
med venlig hilsen Katrine
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg flytter den her til gruppen Lav-Hus. Der er større chancer for svar dér.

Mvh. AllanE
Bivoks, blir lidt gylden men lækker overflade, der er afvisende

Jeg har to egetræsborde: Det ene er et jeg bruger når vi har gæster, det har jeg givet sæbespåner der er rørt op fra fabrikken, kan ikke lige finde et link til det nu, men det er i hvert fald super nemt at bruge og virker rigtigt godt fordi det netop bevarer den lyse farve i egetræet. Det andet bord er et vi bruger til daglig, det har jeg givet Rubio Monocoat, natur (den uden pigment), det gør træet lidt mørkere, men ikke så meget som olie gør, og fremhæver åretegningen i træet. Det gode ved Rubio Monocoat er at det danner en næsten usynlig men super rengøringsvenlig overflade og efter nu 4 måneders daglig brug kan man overhovedet ikke se nogen former for brugsspor.
Det er bøgetræ, spørgeren har.

Ahh. Any way, så tror jeg at det samme gør sig gældende for bøg. 
Annonce
Jeg sidder her ved et bord af bøgetræ som kun sporadisk har været behandlet med sæbespåner. Det er mindst lige så lyst som vores egetræ spisebord. Så jeg kan heller ikke se at det skulle være et problem. Det trådstarter skriver med skum forstår jeg bare ikke. Det vi behandler med sæbespåner. Der bruger vi en sæbeopløsning som er så tyk at den ikke flyder ud af beholderen som den er i, hvis man hælder den på hovedet. Det får bordene så af en gang imellem et godt lag af, så kan bordet nærmest klare hvad som helst. Fra rødvin til ande fedt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere