Tagkonstruktion carport

Hej alle.jeg er ved at bygge en carport.jeg mangler lidt råd om dimensioner og spænd. Carporten bliver 5'5 x 8,40. Jeg har sat fire stolpesko på den korte led altså ca 169 mellem stolper.i længden er der 261 mellem stolper.har tænkt mig at ligge  nogen 200x 50 mm spærtræ på stolperne på langs af bygningen og så reglar den anden vej. Altså reglar 45x95. DEt er etanitplader jeg skal have på.  Hvad siger i til det🙂
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
95 mm reglar bør være 150 spærtræ på 5,5 meter Spænd + udhæng

 

Her er lidt læsning

Venlig hilsen
Knud
Højden bliver ca 220 cm på bagerste langside og  ca 275-80 på forreste langside. Hvis der ligger en rem på langs af bygningen  og så to stolper i midten af bygningen 1 stolpe 275 indefra gavl og  261 inde på langside. Vil ligge en rem på forside på langs i midten  og på bagside så bliver spænd på reglar bliver 275. Kan evt lave så der er to stolper parallelt i midten også kun 169 i spænd på reglar. Der skal holde  tre biler.er det så ok med 169 cm eller 275 i spænd på reglar
Altså .hvad nu hvis vi bare går ud fra at carport er 830 cm lang og 550 cm bred.som skrevet 169 mellem stolper i gavl. To stolper midt på forside med 261 imellem. På bagside 153 imellem stolper hvor der skal der  ferog notbeklædning på. Spørgsmålet kan kortes  ned til. Hvad skal remme være i dimension  når der er 261 mellem stolper. Hvor store skal spær være minimum og hvor langt mellem spær vil i lægge når det er eternittag. Hældning er ikke fastsat men forside ca  280 cm. Hjalp det
Når jeg spurgte til taghældningen så var det fordi du ville bruge eternittagplader - hvis længden er 8,40 og højden er hhv 220 0g 275 så får jeg en taghældning på 3,80 grader - Det er mig bekendt for lavt til andet end tagpap. 

Mvh Troels
Knudr - er det ikke en beregningstabel for limtræ, det der? i så fald er stivheden 20% højere, end alm spærtræ :) 

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Hej trra.taghældningen er på den korte led altså 550 cm med udhæng 600 cm. .hvad skal der så være af højder på bygning i den høje ende hvis det lave er 220.og hvad spærdimmention hvis der bliver 550 cm mellem remmene

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis