Kvalitet af trykimprægneret træ

Hej,

Er der forskelle i kvaliteten af trykimprægneret træ? Fx ser jeg 100x100mm stolper i trælasten som er revnet/flækket og som snor/vrider sig. Findes der byggemarkeder/trælaster som har en kvalitet der sidder i skabet hver gang? Altså som holder dimensionerne, som ikke snor og kaster sig.

Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen tvivl om, at de byggemarkeder der også/primært handler med pro'er har den bedste kvalitet - og skilter med forskellen i kvalitet - For trykimprægneret bliver det jo aldrig topkvalitet - det er trods alt udetræ - men der er stor forskel på om det er  U/S (Bedst), Seksta eller Kvinta (dårligst) - svarende til klasse A-D. JEg tror faktisk ikke man ka få trykimprægneret træ i U/S eller A/B - men jeg kan tage fejl. Det mest almindelige er i hvert fald Seksta eller Kvinta.

Kvalitetsklasse A-D er træents kvalitet og må ikke forveksles med NTR A/B / NTR A - som handler om trykimprægneringens og ikke træets kvalitet.

Derudover, så kan det jo godt betale sig at købe sit trykimpr. i lavsæsonen. Lad være med at tro at du finder supergodt træ i ugen op til påskeferien, lige før sommer etc. Der foregår jo også en heftig sortering når kunder står og vælger brædder - Jeg bestiller aldrig brædder til levering - men kører selv ud og vælger.
Derudover så er der stor forskel på at bedømme træets kvalitet - ikke mindst om det snor sig - i højsæsonen hvor det kommer direkte fra fabrik, og stadig er helt gennemblødt eller du køber træ der har ligget på lager i butikken i et par måneder. 

Mvh Troels
Trykimprægneret træ er ikke styrkesorteret som man kender det fra alm. regler/spærtræ.
Hvis du vil have noget ordentligt træ så skal du selv tage i trælasten og udvælge det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis