HPFI-relæ mærkestrøm

Hej

Jeg er lidt i tvivl om kravet til mit HPFI-relæs mærkestrøm.
Hvis der i eltavlen er 10 en-fase automatsikringer (13A) og 2 tre-fase automatsikringer (16A), er det så lovligt at have et HPFI-relæ med en mærkestrøm på 40A foran?

Fordeles de 10 sikringer på 13A jævnt på faserne (3 ,3 og 4) giver det et total på 71A, 71A og 84A for hver fase. Altså en markant overskridelse af de 40A. Det er i en stor 4-værelses lejlighed, så forbruget vil selvfølgelig aldrig blive så højt. Men i teorien kunne jeg jo godt køre 30 elkedler samtidig og dermed overbelaste relæet. Er det korrekt?

Jeg er godt klar over at det måske virker en smule over-kill med så mange grupper, men det er nu engang det jeg ønsker.

Så hvad er løsningen? Er det lovligt, eller bliver jeg nød til at opgradere til et 63A (eller højere) HPFI-relæ? Eller skal jeg sætte en 40A automatsikring efter relæet som alle andre sikringer går igennem?

Håber der er nogle der kan hjælpe :)

Og ja. Jeg ved godt dette er arbejde for en elektriker. Det behøver I ikke at fortælle mig ;)

Hej Jeg er lidt i tvivl om kravet til mit HPFI... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
 Gælder det krav kun ved nybyggeri? Jeg har renoveret alt el i hele lejligheden på nær badeværelset der havde el af nyere dato.
Kravet er gældende for nybyggeri og ved ombygning af gruppetavlen. Du skriver, at du har renoveret el i hele lejligheden. Hvornår er det foregået? Reglen er et par år gammel.

fase
Næsten korrekt en tavle må udvides og ombygges inden for eksisterende kapsling uden at den skal følge andre krav end da den oprindelig blev sat op. En tavle skal følge nye regler når den udskiftes, eller flyttes... med andre en ny tavle er = nye regler som hedder 2 x RCD (tidligere kaldt hpfi) og skal ligeledes indeholde en transientbeskyttelse, som beskytter mod transienter/overstrømme fra lynnedslag i nærheden, den beskytter ikke mod direkte lynnedslag. Dette er jvf. Bek. 1082 §68
mfrost skrev den 05-12-2020 10:36:30

Næsten korrekt en tavle må udvides og ombygges inden for eksisterende kapsling uden at den skal følge andre krav end da den oprindelig blev sat op. En tavle skal følge nye regler når den udskiftes, eller flyttes... med andre en ny tavle er = nye regler som hedder 2 x RCD (tidligere kaldt hpfi) og skal ligeledes indeholde en transientbeskyttelse, som beskytter mod transienter/overstrømme fra lynnedslag i nærheden, den beskytter ikke mod direkte lynnedslag. Dette er jvf. Bek. 1082 §68

 Okay, tak. Ja, jeg har udvidet den gamle tavle med to rækker. Så skal der vist bestilles endnu et relæ og en transistentbeskytter.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis