Udskiftning tagnedløbsbrønd

Min tagnedløbsbrønd (beton) er knækket. Den skal udskiftes med et nyt "fag" i plast. Jeg tænker at jeg skal bruge en overgangsmuffe som denne (se billede nederst) - men jeg kan for min død ikke få dimensionerne til at passe med mit eksisterende betonrør / betonmuffe. Brøndens rør (spids ende) er ca. 265 mm i diameter (målt 830 mm omkreds). Så muffen må være ca. samme størrelse. Det passer jo ikke med en overgang med diameter (Du) 207 mm? Jeg kan ikke finde nogen større overgang... Nogen gode råd?

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg husker det, er betonrørs dimension målt indvendigt, i modsætning til plastrør der måles udvendigt.
Så dit betonrør måler nok 100mm indvendigt.
Så nok nemmest at tage ind til et velassorteret byggemarked, eller lignende, så er du sikker på at få noget der passer.
Denne her kunne godt ligne, prøv at se størrelsen i forhold til 110 mm røret.. ​LINK​​​  

Vi prøver igen, i morgen --
bredker skrev den 02-12-2020 19:43:47

langt bedre at bruge en Frenko overgang
den er både meget nemmere og mere sikker

 En Fernco overgang er så vidt jeg ved ment til at spænde UDENPÅ to rør der skal samles... det kan ikke bruges her...?

Måske er det disse to elementer fra Wavin jeg skal bruge?
Excl. Gummiring... betyder det, at der ikke skal bruges en gummiring, eller at man skal købe den separat?

je_ns skrev den 02-12-2020 19:38:31

Som jeg husker det, er betonrørs dimension målt indvendigt, i modsætning til plastrør der måles udvendigt.
Så dit betonrør måler nok 100mm indvendigt.
Så nok nemmest at tage ind til et velassorteret byggemarked, eller lignende, så er du sikker på at få noget der passer.
Denne her kunne godt ligne, prøv at se størrelsen i forhold til 110 mm røret.. LINK  

 Beskrivelse fra vvs-eksperten:
Til betonrør UDEN muffe. Og overgangen "krænges over" betonrøret. Det lader sig ikke gøre,når røret jeg skal slutte til har muffe? Jeg kan ikke gennemskue hvordan du tænker det skulle samles?

Annonce
MetteKJ skrev den 02-12-2020 20:08:31

 En Fernco overgang er så vidt jeg ved ment til at spænde UDENPÅ to rør der skal samles... det kan ikke bruges her...?

 den er netop lavet til det

du skære kraven af betonrøret så du har 2 spidsender
den gamle type du viser ser vi gang på gang at det går galt for amatøren
jeg bruger dem selv en hel del gange om året når jeg renover kloakanlæg
Jeg ror da ikke du skal bruge overgangs stykker.
Jeg ville grave hele nedløbs brønden op, og erstatte det med den nye i plast. Så er det et spørgsmål om hvilken afgangs rør der er. Er det cementrør så skal der bruges en mindre overgangstykke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja hvis det er en beton muffe, er det sådan en her du skal bruges.
Tekst​​​

Vi prøver igen, i morgen --
med de gammeldags overgange der er foreslået , er der stor chance for at resultatet bliver meget dårligt , medmindre det er en der er vant til at bruge dem
derimod er det ret simpelt og sikkert med en fernco
Brug af fernco overgangsmanchet kræver jo så muffen skæres af betonrøret, det kan jo også være en udfordring, for den glade amatør.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis